Verbeteren basisvaardigheden op taalgebied
Voor het verbeteren van basisvaardigheden op taalgebied kan er gekozen worden uit de volgende arrangementen:
1. Taal-denk-doe-gesprekken
2. Lees-taal-denk-doe-activiteiten
3. Rollenspellen
4. Luister & Doe mee
5. NT2-begeleiding/NT2-beleid
Inhoud workshops
1. ‘Taal-denk-doe’-gesprekken voor kleuters, midden- en bovenbouw
Tijdens verschillende activiteiten (evt. aansluitend bij thema’s school), zoals o.a. knutselen, klussen, koken/bakken en experimenten, werken kinderen onbewust aan het vergroten van hun alledaagse woordenschat, zinsbouw en communicatie met anderen door over de activiteit te praten, na te denken en met elkaar te ervaren. Er worden uitdagende taalvragen gesteld aansluitend bij het niveau van het kind, waardoor zowel het taalbegrip, de taalproductie en de woordenschat versterkt worden.
Zinken of drijven?
Onderzoek naar het zinken of het blijven drijven van verschillende objecten in water
- Wat is het verschil/de overeenkomst tussen de objecten?
- Als ik een spijker in het water laat vallen, wat zal er dan gebeuren?
- Waarom zal een spijker zinken?
- Welke objecten zullen nog meer zinken? Waarom?
Vliegtuigje vouwen
Beoordeling van materialen/benodigdheden en observeren van verschillen
- Wat kan je nog meer vouwen?
- Waar kun je nog meer mee vliegen?
- Wat is het verschil tussen een vlieger en een gevouwen vliegtuigje?
- Hoe komt het dat een vliegtuigje het verst vliegt of het hoogst?
2. Lees-taal-denk-doe-activiteiten voor kleuters, midden- en bovenbouw
Na het lezen van prentenboeken/fragmenten uit leesboeken/actualiteit gaan kinderen met een aansluitende activiteit bij het onderwerp van het verhaal aan de slag, waarbij kinderen onbewust werken aan het uitbreiden van de woordenschat, het verbeteren van het taalbegrip en de communicatie met anderen.
Kleuren – Hervé Tullet
Activiteit rondom mengen van kleuren en kunst
- Welke kleuren heb je nodig om oranje te maken?
- Wat zou er gebeuren als je rood en blauw mengt?
- Hoe kan je kleuren mengen?
- Hoe kan je de primaire kleur weer terugkrijgen?
Haas wil worteltjestaart – Annemarie Bon
Activiteit rondom groei wortel en maken van taart
- Hoe groeit een wortel? Welke groenten groeien nog meer op die manier?
- Zijn er verschillen met andere groenten/fruit?
- Hoe kun je zien dat de wortel goed is?
- Hoe zouden we het deeg kunnen kneden?
3. Rollenspellen gericht op taalstimulering
Taal oefen je in interactie met elkaar. Het spelen van een rollenspel is een manier om de taalontwikkeling te verrijken. Leerlingen die veel rollenspellen spelen, leren zich daarnaast in te leven in een ander en gebruiken complexere zinnen. Aan de hand van een rollenspel wordt er een betekenisvolle leer- en oefensituatie voor de leerlingen. Binnen het arrangement wordt er in verschillende rollenspellen (eventueel aansluitend bij de thema’s op school) geoefend met het taalbegrip, woordenschatuitbreiding, mondelinge taalvaardigheid en communicatie met anderen.
Rollenspel ‘Winkeltje’
De leerling heeft de rol van winkelier of klant. Tijdens het rollenspel is er aandacht voor het beschrijven van producten, het stellen van vragen over prijzen en producten en het doen van betalingen met de benodigde gespreksvaardigheden.
Rollenspel ‘Interview over actualiteit’
De leerling heeft de rol van interviewer of geïnterviewde. Tijdens het rollenspel is er aandacht voor het ophalen van voorkennis, uitbreiding van woordenschat binnen het thema en het verbeteren van de mondelinge taalvaardigheid.
4. Luister of Lees & Doe mee
Leerlingen voeren opdrachten uit na het luisteren of lezen van een (stuk) tekst, waarbij aandacht wordt besteed aan luister-/leeshouding, uitbreiden van woordenschat, activeren van voorkennis en taalbegrip. Op een aantrekkelijke manier komen leerlingen in aanraking met verschillende leesteksten/-opdrachten, waardoor het leesplezier wordt vergroot.
Speurtocht
De leerlingen luisteren naar auditieve opdrachten/lezen aanwijzingen, waarmee ze op zoek gaan naar de oplossing. Hierbij wordt gewerkt aan het uitbreiden van woordenschat, het verbeteren van het taal- /leesbegrip en het leggen van verbanden.
Escapespel
De leerlingen ontrafelen aan de hand van het lezen van de aanwijzingen een stukje van het mysterie oplossen of opdrachten hiervoor uitvoeren. Elke aanwijzing onthult een stukje van het verhaal. Tijdens de activiteit wordt de woordenschat uitgebreid en het leesplezier vergroot.
5. NT2-begeleiding/NT2-beleid
De subsidie ‘Basisvaardigheden’ heeft als doel dat ieder kind de Nederlandse taal beheerst. Onze arrangementen ‘NT2-begeleiding’ en ‘NT2-beleid’. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen met een taalachterstand voordeel hebben bij meer taalaanbod, meer mogelijkheden om de taal te gebruiken en meer ondersteuning bij het begrijpen van de leerstof. In deze arrangementen richten we ons op het bevorderen van de taalontwikkeling van alle leerlingen op de basisschool en middelbare school en helpen we scholen met het vormen van beleid op dit vraagstuk.
Meer weten?
De mogelijkheden bespreken?
Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.