Hoe OBS Portland de basisvaardigheden versterkt | Educto

Hoe OBS Portland de basisvaardigheden versterkt

"Met begeleiding op maat na schooltijd verstevigt OBS Portland de basisvaardigheden van groep 8 leerlingen"

Leestijd: ~ 4 minuten

Met de doorstroomtoets in zicht, schakelde OBS Portland een van onze ZZP-ers in om haar groep 8 leerlingen een steuntje in de rug te geven bij rekenen en begrijpend lezen. De coronatijd zorgde helaas voor deukjes in de basis. Hoe heeft OBS Portland hun basisvaardigheden versterkt? Intern begeleider Marissa van der Hoek en Remedial Teacher Marijke Schalkx vertellen.

Het niveau van leerlingen op de basisvaardigheden taal en rekenen in Nederland is te vaak te laag – ondanks alle inspanningen van scholen. Een deel van de basisschoolleerlingen zit goed op niveau, maar steeds meer leerlingen vertrekken met een achterstand naar het voortgezet onderwijs. Of ze halen niet het niveau dat ze in zich hebben. OBS Portland wil dat voorkomen bij haar leerlingen in groep 8. Marissa: ‘Deze groep mist een stukje basis vanwege de coronatijd. In groep 5 en 6 zijn ze vanwege de Coronamaatregelen veel afwezig geweest, en in die leerjaren komt er op het gebied van rekenen en begrijpend lezen nog veel instructie bij. Voor onze leerlingen in groep 8 is de basis op deze vaardigheden daarom niet zo stevig als je zou willen.’

Met wat extra ondersteuning na schooltijd hoopt OBS Portland de groep 8 leerlingen een betere start te geven op het voortgezet onderwijs, en beter te kunnen inschatten op welke plek in het VO de leerlingen passen. Marissa: ‘Bij een aantal leerlingen hebben we er, dankzij de coronatijd, niet uit kunnen halen wat er in zit. Dat betekent mogelijk dat ze lager instromen op het VO dan ze werkelijk aankunnen. We willen er alles aan gedaan hebben om te kijken of dat gevoel klopt. Maar we hebben eigenlijk te weinig tijd om onder schooltijd aan de uitdagingen van de leerlingen te werken. Daarom wilden we graag een naschools programma, bovenop de reguliere lestijd.’

Begeleiding op maat

Voor de zomervakantie deed OBS Portland een aanvraag bij Educto voor het arrangement Verbeteren Basisvaardigheden. ‘Het was heel fijn dat Educto snel een Remedial Teacher beschikbaar had om twee middagen per week na schooltijd in te zetten voor begeleiding. Dat was Marijke, en we hebben ontzettend geboft met haar. Ze kon de kinderen helpen met zowel rekenen als begrijpend lezen, ze was flexibel en communicatief. Elke week schreef ze een persoonlijk, positief stukje over de begeleiding die ze de leerlingen had gegeven. Dat was heel duidelijk voor mij en de leerkrachten. Ouders konden ook meelezen hoe de leerling zich ontwikkelde, dat werd erg gewaardeerd.’

Marijke kwam vanaf het begin van het schooljaar tot de doorstroomtoets in februari naar OBS Portland. Drie middagen, was het plan. Marissa: ‘Maar toen we dit met Marijke bespraken, kwamen we tot een andere indeling. Marijke bood aan om de administratie aan het einde van de middag te doen, niet na elk groepje. Zo konden we de leerlingen over twee middagen verdelen.’ Aan het einde van de middag liep Marijke even langs bij Marissa of de andere intern begeleider om kort na te bespreken. Dankzij zulke contactmomenten verliep de samenwerking heel soepel voor beide partijen.

De kinderen gingen tot het einde met plezier naar Marijke toe; ook al was de begeleiding na schooltijd. Marissa: ‘We hebben Marijke gevraagd om de hele leerlijn langs te gaan met elke leerling, wat kom je tegen? Dat heeft ze in kleine groepjes van 3, 4, soms 5 leerlingen gedaan.’ Dat maakte de feedback heel direct en persoonlijk. Marijke: ‘Aan het begin van de drie kwartier begeleiding vroeg ik altijd even hoe het met de kinderen ging. Dat stelde ze op hun gemak en maakte de sfeer meteen fijn. Wanneer een leerling dan vertelde over een les in de klas, vroeg ik door: wat vond je moeilijk en hoe kan ik jou helpen? Daarna gingen we aan de slag met begrijpend lezen of rekenen. Ieder kind op zijn eigen niveau en tempo, met het liefst veel samen lachen en elkaar helpen.’

Groeien

In die paar maanden begeleiding oefende de ene leerling op een ander niveau dan de andere, maar bij alle leerlingen verstevigde de basis. Dat deed het zelfvertrouwen van leerlingen goed. Marissa: ‘Soms kwam dat extra zelfvertrouwen doordat ze meer geleerd hadden tijdens de begeleiding, en soms was het vooral een bevestiging dat ze het al konden.’ Ook Marijke zag het zelfvertrouwen van de leerlingen groeien. ‘Ik merkte dat leerlingen na een paar lessen positiever tegenover de stof stonden en ook de leerkuil in durfden te gaan. Dat zie ik als mijn uitdaging: die onzekerheid openbreken en samen werken aan dat wat ze moeilijk vinden, zodat de vaardigheid én het zelfvertrouwen groeit.’

De overheid heeft subsidies beschikbaar gesteld om scholen te helpen bij het verbeteren van de basisvaardigheden van hun leerlingen: voor taal en rekenen, maar ook voor digitale geletterdheid en burgerschap. Zo zijn er de subsidies Verbeteren Basisvaardigheden, de Doorstroomprogramma’s po-vo voor gelijke kansen en Nationaal Programma Onderwijs (NPO). OBS Portland kwam tot haar schrik niet in aanmerking voor de eerste twee genoemde subsidies, maar kon voor het RT-traject wel gebruik maken van de NPO-subsidie. Marissa: ‘Die loopt helaas dit jaar af, dus we hebben opnieuw een aanvraag gedaan voor de subsidie Verbeteren Basisvaardigheden. Hopelijk krijgen we deze toegewezen en kunnen we de groep 8 leerlingen van volgend jaar ook extra ondersteuning bieden.’

Potentie van de leerlingen

Na achttien weken begeleiding vertrok Marijke met een grote tas vol chocolade van de leerlingen. Met een betere basis en meer zelfvertrouwen gingen zij de doorstroomtoets in en vervolgen ze straks hun schoolloopbaan in het voortgezet onderwijs - op een plek die past bij hun potentie, hoopt Marissa. Het voelt in elk geval fijn dat de school deze leerlingen de mogelijkheid heeft kunnen bieden om het onderste uit de kan te halen.

Gerelateerde verhalen

Subsidie heterogene brugklassen
Leestijd: ~ 2 minuten | 6 mei '23
Samenwerken aan succes: sterker dit schooljaar
Leestijd: ~ 1 minuut | 14 mei '23
Subsidie verbinding po-vo uitgelegd
Leestijd: ~ 1 minuut | 14 mei '24

Doe je ook mee?

Werken bij Educto is meer dan alleen een baan. Wij zijn stuk voor stuk enthousiaste ambassadeurs die samen werken aan onze droom: ieder kind vol vertrouwen en stralend naar school! Spreekt jou dit aan? Je bent welkom!