
Remedial Teaching
Een remedial teacher (RT'er) werkt meestal intensief met de leerling en biedt extra begeleiding en oefeningen aan, afgestemd op de specifieke behoeften van de leerling. Het doel is om de leerling weer op het juiste niveau te krijgen en het zelfvertrouwen in zijn of haar leervermogen te versterken.
De RT'er brengt de unieke leerbehoeften van de leerling in kaart met behulp van een didactisch onderzoek. Hierna stelt de gekwalificeerde remedial teacher een begeleidingsplan op waarin de doelen beschreven worden die nodig zijn voor een goede ontwikkeling van de leerling. De hulpvraag staat altijd centraal.
De Managers Begeleiding vanuit Educto selecteren uit een groep enthousiaste positieve professionals van ons digitale netwerk, de begeleider(s) met passende ervaring en kennis voor de opdracht en jouw school. In een kennismaking wordt de aanpak, methode en werkwijze verder met jou besproken en wordt uiteraard ook bepaald of er een wederzijdse match is.

De begeleider werkt vanuit het ‘maatwerkprincipe’: de leerlingen staan altijd centraal. Het eventueel bijsturen of aanpassen van het traject is mogelijk, start vanuit dit principe en gebeurt altijd in overleg met jou (en bijvoorbeeld ook de leerkracht). Door middel van ons digitaal Schriftje zijn alle betrokken in 1 keer op te hoogte.
Een remedial teacher werkt op een manier die specifiek is afgestemd op de behoeften van de leerling. Dit kan er op verschillende manieren uitzien, afhankelijk van de situatie van de leerling en de wensen van school.
Hier zijn enkele voorbeelden van hoe de ondersteuning eruit kan zien (combineren is ook mogelijk):

Individuele begeleiding of in groepsverband: de remedial teacher werkt vaak één-op-één met de leerling, wat zorgt voor gerichte aandacht en een aanpak die is afgestemd op de hulpvraag van de school. Ook is het mogelijk om in groepsverband te werken: de grootte van de groep heeft een maximum zodat de begeleiding effectief is: hoe jongere de leerlingen, hoe lager het maximum.
Op maat gemaakte oefeningen: de remedial teacher stelt lesmateriaal en oefeningen samen die de leerling helpen bij het verbeteren van specifieke vaardigheden, bijvoorbeeld extra oefening in begrijpend lezen, spelling of rekenen.
Herhaling en versterking: sommige leerlingen hebben meer moeite om nieuwe informatie te verwerken: met pre-teaching of herhaling: krijgen de leerlingen de gelegenheid om bepaalde vaardigheden (opnieuw en) vaker te oefenen, zodat ze deze beter kunnen beheersen.
Stap-voor-stap uitleg: de remedial teacher biedt heldere, stapsgewijze uitleg, net even een andere invalshoek en begeleidt zo de leerling door het leerproces: leerlingen begrijpen hoe een probleem moet worden aangepakt of opgelost.
Gedrag en emotionele ondersteuning: naast didactische begeleiding kan de remedial teacher ook helpen bij gedragsproblemen of angsten die het leerproces belemmeren. Dit kan door bijvoorbeeld rust te brengen, de juiste aandacht te geven aan het juiste onderwerp, zelfvertrouwen op te bouwen of emotionele blokkades aan te pakken.
Door succeservaringen op te doen tijdens deze extra begeleiding en daarmee ook in de klas, stijgt het zelfvertrouwen in het leren. Deze versteviging van vertrouwen heeft vaak een positieve invloed op andere vakken en op het algemene welzijn van de leerling.
De specifieke hulp die een RT biedt kan ervoor zorgen dat de leerling alsnog het gewenste niveau behaalt, ondanks eerdere leerproblemen. Dit kan resulteren in betere prestaties op school en uitstroom.
De Remedial Teacher helpt leerlingen niet alleen met het beheersen van leerstof, maar leert ze ook strategieën aan om effectiever te leren. Dit kan de leerling helpen om in de toekomst zelfstandiger en efficiënter te werken.

Op een school in Delft wordt 2 keer in de week RT gegeven. Op dit moment ligt de focus op spelling. De begeleider werkt nu voornamelijk met groep 8 klaarstomen voor de doorstroomtoets.
"Vandaag gaan we werken met woorden in meervoud zetten. Lastige woorden om in meervoud te zetten waren bij de meeste groepjes: restaurants en speelfilms. De leerlingen waren erg gemotiveerd en deden goed mee. Tijdens het verwerken vonden veel leerlingen het wel lastig. Ik heb ze verteld over de leerkuil. Fouten maken mag en het is oké! Wat mij ook opviel was de verwarring rondom de “letterrover” of “dubbelzetters”. Hier heb ik gelijk extra instructie op gegeven. Dit zal ik voor de volgende keer extra herhalen.”
Basisschoolleerlingen vanaf groep 3 en leerlingen in het VO.
In groepsverband of individueel
Voor leerlingen met een achterstand op rekengebied
Achterstand blijft ondanks intensieve ondersteuning vanuit school
Dit programma is speciaal ontworpen om leerlingen in een veilige, stimulerende omgeving te laten groeien. Met aandacht voor hun unieke behoeften zorgen we dat ze weer stappen vooruitzetten, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak.
Dit traject kan ingezet worden voor minimaal 10 weken, maar mag volgens het maatwerkprincipe ook elke andere willekeurige duur boven de 10 weken hebben. Vaak duurt een begeleidingssessie 60 minuten en wordt deze het liefst 2 keer in de week aangeboden, gezien de kracht van herhaling.
De duur en het aantal keer per week kan naargelang de hulpvraag van de leerlingen altijd aangepast worden. De begeleiding kan in de klas plaatsvinden, maar ook buiten de klas in een rustige afgesloten ruimte.
Dit traject kan worden bekostigd vanuit de subsidie verbetering basisvaardigheden en/of school en omgeving, maar ook vanuit schoolbudgetten (in overleg met samenwerkingsverbanden en stichtingen).
Dit traject kan ingezet worden voor minimaal 10 weken. En kan volgens het maatwerkprincipe ook elke andere willekeurige duur boven de 10 weken hebben.
Vaak duurt een sessie 60 minuten. De duur kan naargelang de hulpvraag en leeftijd van de leerlingen altijd aangepast worden.
Het liefst wordt er 2 keer in de week begeleid, gezien de kracht van herhaling. Het aantal keer per week kan naargelang de hulpvraag van de leerlingen altijd aangepast worden.
Deze begeleidingen zijn inzetbaar voor leerlingen vanaf groep 3 tot en met groep 8.
De begeleiding kan vanaf 1 leerling, voor groepjes hanteren we een maximale grootte van 5 leerlingen om de passende aandacht te kunnen geven en zo de effectiviteit te waarborgen.
Voor de effectiviteit van de begeleiding is het indelen van de leerlingen op relatief homogene hulpvraag een goede richtlijn: denk aan: DLE of vakgebied.
De begeleiding kan in de klas plaatsvinden, maar ook buiten de klas in een rustige afgesloten ruimte.
Dit kan zowel tijdens als na schooltijd. LET OP: indien er gebruik gemaakt wordt van een subsidie kan het tijdstip een voorwaarde zijn: tijdens of na schooltijd.
Indien verslaglegging gewenst is, kan er gebruik worden gemaakt van een door ons beschikbaar gesteld systeem of in overleg met de school een andere wijze.
Er is supervisie voor begeleider(s) vanuit Studieus.
Studieus is aanspreekpunt voor jou voor eventuele vragen, uitdagingen of sparring.
Dit traject kan worden bekostigd vanuit de subsidie verbetering basisvaardigheden en/of school en omgeving, maar ook vanuit schoolbudgetten (in overleg met samenwerkingsverbanden en stichtingen).






