De basis uitgelegd: wat zijn executieve functies?
Home / Laatste verhalen / De basis uitgelegd: wat zijn executieve functies?
POVO - 9 nov. '23 - Leestijd: ~7 min.

De basis uitgelegd: wat zijn executieve functies?

9 nov. '23
Leestijd: ~ 2 minuten.
Terug naar alle verhalen
POVO
Auteur
Lars van Vugt
Communicatie adviseur

Mensen in beweging krijgen door creativiteit!

Gerelateerde arrangementen
Executieve functies
Overbruggingsarrangement
Overgang PO-VO

Executieve functies zijn de dirigent van ons brein: ze bepalen hoe we leren, werken en ons gedragen. In de dynamische schoolomgeving van zowel het basis- als het voortgezet onderwijs zijn deze functies van onschatbare waarde. Maar wat zijn het precies, en hoe kunnen we ze verbeteren?

Wat zijn executieve functies?

Executieve functies beschrijven alle processen in de hersenen die nodig zijn om activiteiten, waaronder leren, succesvol te volbrengen. Executieve functies zijn belangrijk bij alle activiteiten in ons leven: deze functies organiseren samen de randvoorwaarden voor succes. Deze vaardigheden stellen kinderen in staat om ontspannend te leren en zich aan te passen aan situaties die steeds veranderen.

Het belang van executieve functies in de schoolsetting

Een sterke ontwikkeling van executieve functies is heel belangrijk voor succes op school en daarbuiten. Zij vormen de basis voor een positieve mindset en zijn bepalend voor hoe kinderen leren en interactie aangaan met anderen, oftewel hun communicatieve functies.

Uitdagingen van executieve functies in het basisonderwijs

In het basisonderwijs hebben sommige leerlingen extra hulp nodig om via executieve functies beter te kunnen plannen en leren. Ze kunnen moeite hebben met leren leren, wat invloed heeft op hun werkhouding, motivatie en concentratie.

Stimuleren van executieve functies in het basisonderwijs

Het stimuleren van executieve functies kan met behulp van specifieke programma's en strategieën, zoals die aangeboden worden binnen de POVO subsidie. Hierin ligt de nadruk op het ontwikkelen van vaardigheden zoals plannen en organiseren, die essentieel zijn voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs. Bovendien kunnen hoogbegaafde leerlingen specifieke uitdagingen ervaren, omdat ze vaak onvoldoende worden uitgedaagd en daardoor minder oefening krijgen in het ontwikkelen van hun executieve functies.

Aanbevelingen voor het voortgezet onderwijs

In het voortgezet onderwijs worden de eisen die aan executieve functies gesteld worden hoger. Het is dan van belang om leerlingen te begeleiden in het verder ontwikkelen van hun vaardigheden op het gebied van zelfstandigheid en zelfregulatie.

In dit artikel hebben we de cruciale rol van executieve functies binnen het onderwijs onder de loep genomen. Van het ontspannend leren in de klas tot de overgang naar het voortgezet onderwijs met POVO subsidie. Het is duidelijk dat het verbeteren van deze vaardigheden een veelzijdige aanpak vereist. Door in te zetten op deze vaardigheden, leggen we een fundament voor levenslang leren en persoonlijke groei.

- ,