De basis uitgelegd: wat zijn executieve functies?
Executieve functies zijn de dirigent van ons brein: ze bepalen hoe we leren, werken en ons gedragen. In de dynamische schoolomgeving van zowel het basis- als het voortgezet onderwijs zijn deze functies van onschatbare waarde. Maar wat zijn het precies, en hoe kunnen we ze verbeteren?
Executieve functies beschrijven alle processen in de hersenen die nodig zijn om activiteiten, waaronder leren, succesvol te volbrengen. Executieve functies zijn belangrijk bij alle activiteiten in ons leven: deze functies organiseren samen de randvoorwaarden voor succes. Deze vaardigheden stellen kinderen in staat om ontspannend te leren en zich aan te passen aan situaties die steeds veranderen.
.webp)
Een sterke ontwikkeling van executieve functies is heel belangrijk voor succes op school en daarbuiten. Zij vormen de basis voor een positieve mindset en zijn bepalend voor hoe kinderen leren en interactie aangaan met anderen, oftewel hun communicatieve functies.

In het basisonderwijs hebben sommige leerlingen extra hulp nodig om via executieve functies beter te kunnen plannen en leren. Ze kunnen moeite hebben met leren leren, wat invloed heeft op hun werkhouding, motivatie en concentratie.
Het stimuleren van executieve functies kan met behulp van specifieke programma's en strategieën, zoals die aangeboden worden binnen de POVO subsidie. Hierin ligt de nadruk op het ontwikkelen van vaardigheden zoals plannen en organiseren, die essentieel zijn voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs. Bovendien kunnen hoogbegaafde leerlingen specifieke uitdagingen ervaren, omdat ze vaak onvoldoende worden uitgedaagd en daardoor minder oefening krijgen in het ontwikkelen van hun executieve functies.

In het voortgezet onderwijs worden de eisen die aan executieve functies gesteld worden hoger. Het is dan van belang om leerlingen te begeleiden in het verder ontwikkelen van hun vaardigheden op het gebied van zelfstandigheid en zelfregulatie.
In dit artikel hebben we de cruciale rol van executieve functies binnen het onderwijs onder de loep genomen. Van het ontspannend leren in de klas tot de overgang naar het voortgezet onderwijs met POVO subsidie. Het is duidelijk dat het verbeteren van deze vaardigheden een veelzijdige aanpak vereist. Door in te zetten op deze vaardigheden, leggen we een fundament voor levenslang leren en persoonlijke groei.