Overgang PO-VO
Overgang POVO via Educto
Via onze zorgpartner bieden wij een uitgebreid overgangsarrangement aan dat aansluit op de 3 inhoudelijke leerlijnen en verantwoording van de subsidie doorstroomprogramma’s po-vo. Wij begeleiden het kind met de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. We beginnen op de basisschool in groep 8. In deze bekende omgeving wordt kennisgemaakt met de begeleider. Hier wordt gestart met het aanleren van de eerste vaardigheden die het kind nog niet beheerst, maar op het voorgezet onderwijs wel nodig heeft. Ook is er aandacht voor het sociaal-emotionele aspect bij de overgang. In de brugklas gaat dezelfde begeleider in groepsverband/individueel door en blijft deze het vaste anker voor kind en ouder(s) in deze overgangsperiode.
Wij leren de deelnemende kinderen hoe ze kunnen plannen, organiseren en uitvoeren. Hoe ze hun huiswerk het beste kunnen maken en hoe ze proefwerken efficiënt en effectief kunnen leren. Dit doen we onder andere door met het kind verschillende leerstrategieën uit te proberen. Het is belangrijk dat het kind leert welke strategie het beste bij hem of haar en bij welk vak past. Ouders worden actief betrokken in het overgangstraject.
Inzet van begeleiding
In overleg met de school wordt gekeken welke onderwerpen aan bod moeten komen. Het programma kan volledig naar de wens en behoefte worden afgestemd.
Wij verdelen het arrangement in zes hoofdonderwerpen:
Op naar de brugklas: hier bespreken we wat er verandert in de brugklas en hoe je je daarop kunt voorbereiden.
Mindset en toetsdruk: er wordt onder andere gesproken over de werking van het brein, eigenaarschap over het leren en fixed en growth mindset. Daarnaast wordt met de leerlingen besproken hoe je toetsdruk de baas kunt blijven.
Kracht van de groep: hier komen onderwerpen aan de orde als ‘hoe werkt dat in een groep?’ en ‘hoe kun jij daarin je plekje vinden?’ en daarin zowel de leuke als minder leuke dingen die in een groep kunnen gebeuren.
Leerstrategieën: we bespreken de verschillende leerstrategieën en onderzoeken welke leerstrategieën bij het leerling passen.
Plannen en organiseren: centraal staat het organiseren van je werkplek, hoe plan je je huiswerk en hoe ga je om met grotere opdrachten.
Didactische voorbereiding: hierbij ligt de focus op de verwachte didactische vaardigheden op het VO op het gebied van begrijpend lezen en/of rekenen.
De mogelijkheden bespreken?
Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.