Op naar de brugklas
Overgang POVO via Educto
Om deze leerlingen die mooie overstap te bieden, hebben wij een pasklaar programma ontwikkeld. Zij leren vaardigheden, waaronder executieve vaardigheden, waar zij de rest van hun schoolcarrièreprofijt van hebben.
Ons overgangsarrangement sluit aan op de drie inhoudelijke leerlijnen en verantwoording van de subsidie doorstroomprogramma’s po-vo. Wij begeleiden de leerling met de overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Wij beginnen op de basisschool in groep 8.
In deze bekende omgeving wordt kennisgemaakt met de begeleider. Wij starten met het aanleren van de eerste vaardigheden die de leerling nog niet beheerst, maar op het voorgezet onderwijs wel nodig heeft. Ook is er aandacht voor het sociaal emotionele aspect bij de overgang. In de brugklas gaat dezelfde begeleider in groepsverband of individueel door en blijft het vaste anker voor leerling en ouder(s) in deze overgangsperiode.
Wij leren de deelnemende leerlingen hoe ze kunnen plannen, organiseren en uitvoeren. Plannen en organiseren zijn de basisvoorwaarden voor het efficiënt maken van schoolwerk. Hoe ze hun huiswerk het beste kunnen maken en hoe ze toetsen efficiënt en effectief kunnen leren. Dit doen we onder andere door met de leerling verschillende leerstrategieën uit te proberen. Het is belangrijk dat de leerling leert welke strategie het beste bij hem of haar en bij welk vak past. Ouders worden actief betrokken in het overgangstraject.
Inzet van begeleiding
In overleg met de school wordt gekeken welke onderwerpen aan bod moeten komen. Het programma kan volledig naar de wens en behoefte worden afgestemd.
Wij verdelen het arrangement in zes hoofdonderwerpen:
Op naar de brugklas: hier bespreken we wat er verandert in de brugklas en hoe je je daarop kunt voorbereiden.
Mindset en toetsdruk: er wordt onder andere gesproken over de werking van het brein, eigenaarschap over het leren en fixed en growth mindset. Daarnaast wordt met de leerlingen besproken hoe je toetsdruk de baas kunt blijven.
Kracht van de groep: hier komen onderwerpen aan de orde als ‘hoe werkt dat in een groep?’ en ‘hoe kun jij daarin je plekje vinden?’ en daarin zowel de leuke als minder leuke dingen die in een groep kunnen gebeuren.
Leerstrategieën: we bespreken de verschillende leerstrategieën en onderzoeken welke leerstrategieën bij het leerling passen.
Plannen en organiseren: centraal staat het organiseren van je werkplek, hoe plan je je huiswerk en hoe ga je om met grotere opdrachten.
Didactische voorbereiding: hierbij ligt de focus op de verwachte didactisch
Voor wie?
Leerlingen in het primair onderwijs en de brugklas van het voortgezet onderwijs.
Meer weten?
Rustig nalezen? Dat kan! Download de brochure.
De mogelijkheden bespreken?
Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.