Overbruggingsarrangement
SELF via Educto
Wanneer bovenstaande gezien wordt in de school kan er een hulpvraag worden opgesteld. Vanuit Educto wordt er met de begeleider gekeken naar deze hulpvraag om hier samen een begeleidingsplan over op te stellen. Belangrijk hierbij is dat het in essentie niet gaat om het oplossen van een probleem, maar om het ontwikkelen van een vaardigheid die de leerling nog niet eerder (aan)geleerd heeft. Daarnaast is het onderliggende concept bij alle hulpvragen altijd het ‘leren leren’. Aan de hand van de hulpvraag en het bijbehorende doel gaan de leerling en begeleider samen aan het werk om de gewenste vaardigheden aan te leren en het doel te bereiken. Samen maken we leren (weer) mogelijk!
De aard van het doel kan erg uiteenlopen. Denk hierbij aan doelen zoals: “Ik wil leren om te gaan met mijn boze buien” of “Ik wil mijn vinger durven op te steken in de klas”. Het behalen van deze doelen zorgt voor een betere leerontwikkeling en vooral voor een beter gevoel met meer zelfvertrouwen.
Om een goede start te maken met het arrangement en informatie te krijgen over de situatie van de leerling, wordt eerst een gesprek gepland met de intern begeleider, de leerkracht van de leerling en eventueel de ouders van de leerling (afhankelijk van de hulpvraag en de betrokkenheid van ouders). Vervolgens volgt een uitgebreide kennismaking met de leerling, waarbij wordt gekeken naar een wederzijdse klik en de hulpvraag/vragen van deze leerling. Wanneer zowel de begeleider als de leerling vertrouwen in elkaar hebben en een klik met elkaar hebben, start het daadwerkelijke SELF-arrangement: in een klein aantal sessies werken zij samen aan het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om het gestelde doel te bereiken. Observeren in de klas behoort hier ook tot de mogelijkheden.
Inzet van begeleiding
Kortdurende ondersteuning op sociaal emotioneel gebied. Individueel of in kleine groepen (afhankelijk van de specifieke hulpvraag). Dit is voor basisscholen en middelbare scholen;
Maatwerk, individuele, trajecten van verschillende tijdsduur. Dit kan zijn van drie tot tien sessies;
Kan ook per dag(deel) ingekocht worden;
Doelen afgestemd met de leerling;
Doelgerichte begeleiding door het schrijven van een begeleidingsplan;
Inzichtelijke vooruitgang door het schrijven van een evaluatieverslag met daarin gerichte adviezen voor de leerling, thuis en school;
Duidelijke en directe communicatie met ouders en school door gebruik van Schriftje.
Voor wie?
Deze trajecten zijn bedoeld voor leerlingen met uitdagingen op het sociaal-emotionele vlak, die dagelijks invloed hebben op de leerling. Hier vallen leerlingen met externaliserende gedragsproblematiek onder, maar ook erg timide en onzekere leerlingen of leerlingen die op de een of andere onverklaarbare manier niet tot hun optimale ontwikkeling komen.
Meer weten?
Rustig nalezen? Dat kan! Download de brochure.
De mogelijkheden bespreken?
Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.