Communicatieve functies

Communicatieve functies

Bij de communicatieve ontwikkeling gaat het erom dat kinderen leren een boodschap over te brengen aan een ander en dat die ander daarop kan reageren. Dit hoeft niet alleen aan de hand van gesproken taal, maar kan ook aan de hand van gebaren of mimiek. Kinderen doen dit al vanaf de geboorte, wanneer ze interacteren met hun ouders en op hen reageren. Wanneer kinderen opgroeien, ontwikkelen ze door middel van interactie met hun omgeving verschillende communicatieve functies. Denk aan oogcontact maken, ervaringen delen, om hulp vragen, vragen stellen, vragen beantwoorden, op de beurt wachten, groeten en zich inleven in de ander en luisteren naar de ander. Vooral de communicatieve voorwaarden oogcontact, beurtgedrag, imitatie, concentratie/aandacht en luisterhouding vormen de basis voor de communicatieve ontwikkeling.

Communicatieve Functies via Educto

Dit arrangement heeft als doel de ontwikkeling van de communicatieve voorwaarden van jonge kinderen te stimuleren. Wij sluiten aan bij de thema’s en methodes die behandeld worden in de groep, zodat er contextgericht geleerd kan worden. Aan de hand van concreet materiaal, denkstimulerende gespreksmethodieken, spelletjes en praatplaten oefenen wij samen, spelenderwijs, de communicatieve functies. De extra begeleiding gericht op het ontwikkelen van de communicatieve voorwaarden kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden, waarbij de kinderen op een speelse wijze de basisvoorwaarden leren voor hun communicatieve ontwikkeling.

Inzet van begeleiding

De volgende doelen staan centraal:

  • Het kind maakt oogcontact tijdens een gesprek.

  • Het kind past beurtgedrag toe bij een spelactiviteit.

  • Het kind imiteert handelingen/ gebaren/ woorden/ zinnen tijdens een spelactiviteit.

  • Het kind geeft informatie.

  • Het kind kan de aandacht richten en deze gedurende langere tijd vasthouden.

  • Het kind heeft een positieve luisterhouding.

Voor wie?

Voor kinderen in het basisonderwijs t/m 6 jaar die extra begeleiding nodig hebben bij het verbeteren van verschillende communicatieve functies. Zoals oogcontact, beurtgedrag, imitatie, concentratie, aandacht en luisterhouding vormen de basis voor de communicatieve ontwikkeling.

De begeleiding is individueel of in groepjes van vier tot zes leerlingen en minimaal één en maximaal twee keer in de week. Dit kan onder of na schooltijd plaatsvinden.

  • Individuele begeleiding bedraagt 30 minuten.

  • Begeleiding in groepjes 45-60 minuten.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan! Download de brochure.

Download brochure: 'Communicatieve functies'

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Simone van Bentum

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger
Verzenden

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen.

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag