Communicatieve functies

Bij de communicatieve ontwikkeling gaat het erom dat kinderen leren een boodschap over te brengen aan een ander en dat die ander erop kan reageren. Dit hoeft niet alleen aan de hand van gesproken taal, maar kan ook aan de hand van gebaren of mimiek. Kinderen doen dit al vanaf de geboorte, wanneer ze interacteren met hun ouders en op hen reageren. Wanneer kinderen opgroeien, ontwikkelen ze door middel van interactie met hun omgeving verschillende communicatieve functies, zoals oogcontact maken, ervaringen delen, om hulp vragen, vragen stellen, vragen beantwoorden, op de beurt wachten, groeten, zich inleven in de ander en luisteren naar de ander. Vooral de communicatieve voorwaarden oogcontact, beurtgedrag, imitatie, concentratie/aandacht en luisterhouding vormen de basis voor de communicatieve ontwikkeling.

Communicatieve Functies via Educto

Dit arrangement heeft als doel de ontwikkeling van de communicatieve voorwaarden van jonge kinderen te stimuleren. Er wordt hierbij aangesloten bij de thema’s/methode die behandeld worden in de groep, zodat er contextgericht geleerd kan worden. Aan de hand van concreet materiaal, denkstimulerende gespreksmethodieken, spelletjes en praatplaten zullen de communicatieve functies spelenderwijs geoefend worden. De extra begeleiding gericht op het ontwikkelen van de communicatieve voorwaarden kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden, waarbij de kinderen op een speelse wijze de basisvoorwaarden leren voor hun communicatieve ontwikkeling.

Inzet van begeleiding

De volgende doelen staan centraal:

  • Het kind maakt oogcontact gedurende een gesprek

  • Het kind past beurtgedrag toe bij een spelactiviteit

  • Het kind imiteert handelingen/ gebaren/ woorden/ zinnen tijdens een spelactiviteit

  • Het kind geeft informatie

  • Het kind kan de aandacht richten en deze gedurende langere tijd vasthouden

  • Het kind heeft een positieve luisterhouding

Voor wie?

Voor kinderen in het basisonderwijs t/m 6 jaar die extra begeleiding nodig hebben bij het verbeteren van verschillende communicatieve functies, zoals oogcontact, beurtgedrag, imitatie, concentratie, aandacht en luisterhouding vormen de basis voor de communicatieve ontwikkeling.

De begeleiding vindt individueel of in groepjes van 4 tot 6 kinderen minimaal één en maximaal twee keer in de week onder of na schooltijd plaatsvinden.

  • Individuele begeleiding bedraagt 30 minuten.

  • Begeleiding in groepjes 45-60 minuten.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan!

Download hieronder de gratis brochure.

Download brochure: 'Communicatieve functies'

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan altijd voor je klaar. Neem gerust contact op met een van onze medewerkers of vul het contact formulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Valery Hoek

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen. Deel jij ook je ervaring?

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag