Ontspannen(d) leren - Zelfregulering

Ontspannen(d) leren

‘Ik kan het niet, ik weet niet hoe ik dit moet doen…’ krijg je als leerkrachten waarschijnlijk regelmatig te horen in je klas. Maar deze kinderen kunnen vaak meer dan ze denken! Kleine hiaten in de ontwikkeling kunnen ervoor zorgen dat kinderen niet goed weten hoe ze hun taken kunnen aanpakken en opstarten.

Ontspannen(d) leren via Educto

Het arrangement Ontspannen(d) leren zorgt ervoor dat kinderen zelf beter leren ontspannen en vanuit een rustige mindset kunnen leren (zelfregulering). Hierdoor creëer je ook (onbewust) de juiste voorwaarden voor het ontwikkelen van de executieve functies.

Zelfregulatie vraagt om het vermogen om grenzen te kunnen herkennen en aangeven. Als kinderen hun grenzen kennen, kunnen ze deze zelf bijstellen en sturen. In het arrangement doen we lichaamsgerichte oefeningen en leren we kinderen hoe ze hun grenzen kunnen voelen, hoe ze hun sterke punten kunnen ervaren en gebruiken en hoe ze op een goede manier met hun emoties om kunnen gaan.

Het arrangement is onder andere gebaseerd op het Bio-psychosociaal model, waarin psychologische en sociale factoren medebepalend zijn voor resultaat en succeservaring. In combinatie met de kernwaarden van Positieve gezondheid, rijping en beweging wordt geleidelijk een positieve verandering in het leren tot stand gebracht. De inhoud is gebaseerd op samenwerkend en zelfregulerend leren en het ontwikkelen van de metacognitie.

Ontspannen(d) leren zorgt ervoor dat kinderen zelf beter leren ontspannen en vanuit een rustige mindset kunnen leren (zelfregulering). Hierdoor creëer je ook (onbewust) de juiste voorwaarden voor het ontwikkelen van de executieve functies. Zelfregulatie vraagt om het vermogen om grenzen te kunnen herkennen en aangeven. Als kinderen hun grenzen kennen, kunnen ze deze zelf bijstellen en sturen. In het arrangement doen we lichaamsgerichte oefeningen en leren we kinderen hoe ze hun grenzen kunnen voelen, hoe ze hun sterke punten kunnen ervaren en gebruiken en hoe ze op een goede manier met hun emoties om kunnen gaan.

Inzet van begeleiding

Het programma bestaat uit:

  • Kennismaking en bepalen van de doelen.

  • 15 sessies, waarvan twee sessies met ouder/kind.

  • Tussenevaluatie.

  • Eindevaluatie.

  • Orthopedagogisch overleg mogelijk.

  • Werkschriftje met vragen voor thuis (15 uur).

  • Wekelijks een opdracht die door de juf/meester met de hele groep gedaan kan worden.

Voor wie?

Kinderen in het primair onderwijs. Een groepje bestaat uit minimaal vijf leerlingen en maximaal zes.

Scholen die deelnemen worden uitgenodigd voor twee online sessies, waarin met een onderbouwing vanuit het neuro motorisch perspectief en een voorproefje van de wekelijkse 15 opdrachten voor in de klas, wordt toegelicht wat het verband is tussen ontspanning en leren en het belang van het lichaamsgericht werken hierin.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan! Download de brochure.

Download brochure: 'Ontspannen(d) leren'

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen snel mogelijk contact met je op.

Angela van Bebberen

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger
Verzenden

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen.

Gerelateerde verhalen

Achter het gedrag van een kind zit een heel verhaal
Leestijd: minder dan 1 minuut | 9 nov '24

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag