Het zijn vaardigheden die Renate Brand elke leerling wel mee zou willen geven. Ze werkt met groep 8 leerlingen om, in het kader van de subsidie Verbinding po-vo , te helpen bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. In dit artikel lees je hoe haar werkdagen als professional voor Educto eruitzien.
‘Kon elke leerling dit traject maar volgen,’ zegt Renate met enthousiasme in haar stem. ‘Er zit zoveel informatie in waar leerlingen straks wat aan hebben op het voortgezet onderwijs: van plannen en leerstrategieën tot toetsdruk en mindset.’ Renate heeft het over het po-vo begeleidingstraject dat ze geeft aan groep 8 leerlingen van OBS ’t Prisma in Hoogvliet Rotterdam. In kleine groepjes biedt Renate de leerlingen handvatten die de overgang naar de brugklas een stuk makkelijker maken. ‘Ik vind het zo mooi dat ik ze dat kan meegeven!’
De subsidie Doorstroomprogramma po-vo voor gelijke kansen was bedoeld om leerlingen extra kennis en vaardigheden te bieden, zodat ze op het juiste niveau kunnen doorstromen. Dit is nu de subsidie Verbinding po-vo geworden. Ook via andere subsidies en budgetten zetten scholen soms extra begeleiding in om de overgang naar het VO te verbeteren. Renate: ‘OBS ‘t Prisma heeft ervoor gekozen om niet een paar leerlingen, maar alle groep 8 leerlingen op beide locaties in het traject mee te nemen. Elk van vier thema’s begin ik met een klassikale les, waarna de leerlingen in kleine groepjes verdere instructies en oefeningen krijgen.’
Dat gaat heel soepel, vertelt Renate: de leerlingen zijn snel op hun gemak. ‘Bij de kennismaking heb ik een leuke oefening om het ijs te breken, die aansluit op het thema Op naar de brugklas. Ze mogen raden wie ik ben: wat mijn hobby’s zijn, hoe oud ik ben, wat mijn lievelingseten is. Dat vinden ze geweldig. Vervolgens koppel ik dat aan het leren kennen van hun nieuwe klasgenoten in de brugklas. Natuurlijk trek je dan naar bepaalde kinderen toe, maar waarom doe je dat? Omdat ze een leuke broek aan hebben? Je hebt al snel een oordeel over iemand; daarover ga ik met de leerlingen in gesprek.’
Zaadjes planten
Na het thema Op naar de brugklas volgen de thema’s Mindset, Leerstrategieën en Plannen en Organiseren. ‘Veel leerlingen op het VO weten helemaal niet hoe ze moeten leren, plannen of omgaan met presentatiestress. Wat ik deze groep 8 leerlingen bijbreng zullen ze vast niet allemaal onthouden, maar het plant belangrijke zaadjes. Bij het thema Leerstrategieën leg ik ze bijvoorbeeld uit hoe het lange- en kortetermijngeheugen werkt en hoe ze tekst en beeld kunnen combineren bij het leren. Een blad met alleen maar tekst leren is lastig voor kinderen. Dan gaan we onderdelen van de tekst arceren met verschillende kleuren; eerst het onderwerp, dan de kern van een alinea, etc. Vervolgens maken we een mindmap met tekeningetjes om een beeld bij de tekst te krijgen. Ik vind het een fijn idee dat ze dat straks ook kunnen gebruiken bij de geschiedenisles op het VO.’
Voor en door begeleiders is er een ideeënboek ontwikkeld. ‘Die map staat boordevol ideeën, oefeningen en informatie om bij de thema’s te gebruiken. Natuurlijk combineer ik ze met mijn eigen kennis en ervaring, maar het is een fijne bron van inspiratie.’
Na een PowerPointpresentatie over het thema “Mindset” open ik het gesprek met de kinderen. Ik vraag ze om drie van hun kwaliteiten te noemen. ‘Ik ben goed in voetbal,’ zegt Mees. ‘Dat is een talent,’ antwoord ik. ‘Kwaliteiten gaan over jou als persoon; hoe zit je in elkaar? Denk bijvoorbeeld aan humor, creativiteit en eerlijkheid.’ Het kost de leerlingen veel moeite om hun eigen kwaliteiten te ontdekken, maar uiteindelijk heeft elk er drie gevonden. ‘Oké, als jij de kwaliteit creativiteit hebt, wat vinden kinderen dan leuk aan jou? Waarom zijn ze graag bij je?’ Noura antwoordt: ‘Omdat je altijd wat goeds kunt bedenken!’ ‘Heel mooi. Soms kun je ook doorslaan in je kwaliteit, hoe ziet het eruit als je té creatief bent, denken jullie?’ Daar weet Djerho wel antwoord op: ‘Dan word je heel chaotisch!’ Hij doet het even voor. Ik glimlach en vraag: ‘En als je chaotisch bent, wie heb je dan nodig in de klas?’ Djerho denkt even na en zegt: ‘Khalid, die is heel rustig.’ Aan het einde van de les lopen de kinderen het lokaal uit met hun drie kwaliteiten op zak én een beetje meer zelfvertrouwen.
De stap naar ZZP
Een paar jaar geleden hakte Renate de knoop door: ze verliet het bedrijfsleven om werk te doen waar haar hart naar uit gaat. Sindsdien begeleidt ze jongeren in het voortgezet onderwijs en op hun weg náár het voortgezet onderwijs. ‘Ik zag dat daar veel nodig was. Leerlingen zijn vaker gestrest en gedemotiveerd. Ze weten niet altijd hoe ze overzicht moeten creëren en gestructureerd kunnen werken. Ik ben me erin gaan verdiepen wat ik kon toevoegen en heb daarin opleidingen gevolgd. Ik leer nog steeds elke dag bij, en verdiep me steeds meer in de generatie van nu. Met mijn bedrijf help ik jongeren om op een creatieve, beeldende en positieve manier zelf hun obstakels te overwinnen en makkelijker te leren.’
De opdrachten van Educto sluiten mooi aan op het eigen bedrijf van Renate, Brand New Insights. ‘Ze zijn gevarieerd en ik kan er mijn kennis in kwijt op het gebied van emotionele mentale ondersteuning en leren in het onderwijs. Het geeft me ook de ruimte om mijn tijd goed in te delen: ik neem de opdrachten aan die passen bij mijn expertise én planning. Via de opdrachten van Educto sta ik als ZZP’er ook echt in verbinding met collega’s en kan ik mezelf steeds verder ontwikkelen.’
Impact maken
De eerste opdracht was nog even wennen, maar bij OBS ‘t Prisma zit ze helemaal op haar plek. ‘Het draagvlak voor het traject is groot: daardoor werken we echt samen en vertrouwen we op elkaar. We weten wat we aan elkaar hebben, dat is erg fijn.’ Ook de samenwerking met Studieus, de partner van Educto, verloopt prettig: alle informatie is duidelijk terug te vinden en bij vragen heeft ze korte lijntjes met haar contactpersoon. Studieus organiseert ook online bijeenkomsten voor coaches zoals Renate; voor meer informatie én om andere ZZP’ers te leren kennen.
De keuze van Renate, om als ZZP’er werk te doen waar haar hart naar uitgaat, blijkt de juiste te zijn geweest. ‘Ik ben heel verheugd dat ik dit werk doe, want het is zó nodig. Steeds vaker zie ik leerlingen met faalangst, weinig motivatie en een verminderde concentratie. Met dit traject kan ik ze handige tools geven en hun zelfvertrouwen in het leerproces vergroten. Het voelt echt alsof ik impact maak.’