Eerst tekenen, dan rekenen | RT'er Anke vertelt
Home / Laatste verhalen / Eerst tekenen, dan rekenen
Voor Professionals - 27 feb. '24 - Leestijd: ~7 min.

Eerst tekenen, dan rekenen

27 feb. '24 Leestijd: ~7 min.
Terug naar alle verhalen
Voor Professionals
Remedial teaching
Basisvaardigheden
Auteur

Gerelateerde arrangementen
Beginnende rekenaar
bv groepsbegeleiding individuele-begeleiding rt po sbo
Verbeteren basisvaardigheden
bv po groepsbegeleiding rt
Positief onderwijs
positief-onderwijs groepsbegeleiding sefo po sbo
Start van de dag

'De bel gaat, ouders druppelen weg, ik open de deur van het kleuterlokaal. Alle oogjes zijn gericht op de deur, alle vingers schieten vol verwachting omhoog. Huppelend komen de twee kinderen op mij af waarvan ik net de naam genoemd heb.

Leerzaam spel

Bij de klapdeuren staan we stil. Op deze kant van de deur staat ‘trekken’, wat zal er aan de andere kant van de deur staan? Erna tellen we onze stappen van drempel tot drempel en weer terug. “Zullen dat evenveel stappen zijn? Hoe komt dat?” Ik start met deze kinderen bij het magneetbord. We gebruiken de getallenlijn als bordspel om bij ‘de dierentuin’ uit te komen en verder te werken aan getalbegrip. Pas tellen wanneer je stapt bij een bordspelletje is een goede voorbereiding op het werken met de getallenlijn.

Succesmomentjes

Ik zorg voor vele succesmomentjes bij de leerlingen. Na het zelfstandig oplossen van een splitsprobleem door het ook te tekenen, noteer ik mijn bevindingen die ik later uitwerk.'

Introductie

'Op deze school begeleid ik, Anke - remedial teacher, groep 1 t/m 7 in rekenen en deels taal. Voor de kinderen staat RT voor ‘juf Anke, de Reken en Taal juf’. Als remedial teacher begeleid ik kinderen met leerproblemen. In zeer korte tijd is de leerling weer gemotiveerd voor het vak. Met een actieve, vaak visuele verwerking presteert de leerling al snel boven eigen verwachting.

Ook RT in groep 1 en 2?

Ja, juist daar! Ik begeleid een gehele dag in de week alleen kleuters. Leerproblemen op latere leeftijd zijn vaak te wijten aan een minder sterke ontwikkeling van getalbegrip op jonge leeftijd. Werk preventief. Zet RT in bij groep 1 en 2.

''Het plezier dat ik beleef aan de kinderen is aanstekelijk. Zij voelen de oprechte interesse. In zeer korte tijd bouw ik vertrouwen op met de leerling, de basis om verder te leren.''

Mijn visie op leren

Wat herinner je nog goed van de basisschool? Hoe de meester met een zwarte bordstift 6x8=48 op het bord schreef? Of juist hoe fijn het was dat de juf met veel intonatie voorlas uit dat prentenboek met het kleine gele eendje die steeds een vriendje erbij kreeg?

  • Leren is Associëren: Ik koppel de te leren stof aan een fijne beleving en het beklijft beter. Ook voor de kinderen die visueel het beste leren werkt dit erg goed.

Is oefenen, oefenen de methode wanneer je als leerkracht ervaart dat sommige bovenbouw leerlingen nog vrijwel geen klok kunnen kijken of de basisvaardigheden zoals automatiseren op school nog niet op peil is?

  • Diverse Leerstijlen: Wellicht deels, maar verander vooral van werkvorm. Sluit aan bij diverse leerstijlen, maak de oefeningen vooral visueel. ‘Eerst tekenen, dan rekenen.’

  • Veel ruimte voor begrip: Begrijpt de leerling de vraagstelling en strategie? De leerling krijgt inzicht in hoe iets werkt, zodat het beter beklijft.

''Mijn omschrijving van ‘remedial teacher’: Iemand die in staat is de leerling te kennen als zijn broekzak en eruit te halen wat erin zit.''

De resultaten lijken te mooi om waar te zijn, maar exact het juiste zetje en aandacht per kind maakt gemotiveerde, trotse leerlingen met hoge prestaties. Iets waar je plezier aan beleeft, lukt beter. Lees hier meer over mijn werkwijze om de basisvaardigheden van de leerlingen op peil te krijgen en bekijk via deze link hoe Educto dit aanpakt.

- ,