
Ondersteuning technish lezen
Lezen opent de deur naar een wereld vol verhalen, kennis en avontuur. Maar om die deur goed te kunnen openen, is technisch lezen de sleutel. In het basisonderwijs leren kinderen de fijne kneepjes van het lezen: van het herkennen van letters en woorden tot het vloeiend kunnen lezen van zinnen. Soms kan het wat meer oefening vergen, en daar komt onze leesbegeleiding om de hoek kijken. Samen zorgen we ervoor dat kinderen met plezier en zelfvertrouwen hun leesvaardigheid verbeteren, zodat ze de wereld van boeken met open armen kunnen omarmen.
De Managers Begeleiding vanuit Educto selecteren uit een groep enthousiaste positieve professionals van ons digitale netwerk, de begeleider(s) met passende ervaring en kennis voor de opdracht en jouw school. In een kennismaking wordt de aanpak, methode en werkwijze verder met jou besproken en wordt uiteraard ook bepaald of er een wederzijdse match is.
.webp)
De begeleider werkt vanuit het ‘maatwerkprincipe’: de leerlingen staan altijd centraal. Het eventueel bijsturen of aanpassen van het traject is mogelijk, start vanuit dit principe en gebeurt altijd in overleg met jou (en bijvoorbeeld ook de leerkracht). Door middel van ons digitaal Schriftje zijn alle betrokken in 1 keer op te hoogte.
De meeste leerlingen leren goed lezen, na kwalitatief goede instructie door de leerkracht. Bij een aantal leerlingen verloopt het technisch leren lezen echter niet zo vanzelfsprekend. Ze blijven moeite houden met de directe herkenning van woorden, blijven lang de woorden in stukjes "hakken en plakken" (spellend lezen). Sommigen gaan radend lezen of lezen niet vloeiend. In het begin hebben natuurlijk alle leerlingen de tijd nodig om dit lees- en spellingproces onder de knie te krijgen. Blijft een leerling hier echter mee worstelen, dan wordt lezen vaak een vervelende en frustrerende taak en heeft de leerling extra hulp nodig.

Een leesarrangement via Educto is voor deze leerlingen dan ook de uitkomst. Centraal staat het maken van veel leeskilometers, waarbij er rekening wordt gehouden met de specifieke leesstijl of hulpvraag van de leerling. Daarnaast zal er speciale aandacht zijn voor woordenschatuitbreiding: het aantal woorden dat een leerling kent en het kennen van een woord (vorm, betekenis en gebruik) zorgen ervoor dat woorden snel en accuraat gelezen worden. De begeleiding geeft naast aandacht voor leeskilometers maken zonder verveling ook aandacht aan andere complementaire invalshoeken, denk hierbij aan: auditief, speels, functioneel, tempo en intonatie trainen.
Technisch lezen is een heel belangrijke vaardigheid voor brede schoolprestaties. Het is daarnaast de basis voor en springplank naar het begrijpend lezen; een vaardigheid die voor de rest van het leven van groot belang is. Als je als leerling moeizaam leest, dan kan school ervaren worden als frustrerend, dit kan weer leiden tot verminderde motivatie, weerstand tegen lezen en zelfs faalangst.
Leerlingen hier persoonlijk effectief op begeleiden kan leerlingen weer zelfvertrouwen geven, plezier houden of weer krijgen in leren en het draagt bij aan leergierigheid en groeimindset. Bijkomend voordeel is dat zij door de extra gemaakte leeskilometers onbewust hun woordenschat en taalgevoel ontwikkelen.
Leerlingen hebben deze basisvaardigheid van technisch lezen hun hele leven nodig: om zichzelf te (blijven) ontwikkelen en veilig mee te doen in de maatschappij.

Op een school in Rozenburg wordt er 3x in de week met leerlingen uit groep 4 extra geoefend.
"Deze week is er geoefend met tweelettergrepige woorden met de klemtoom op de eerste lettergreep. Bijvoorbeeld: moeder, sleutel, kruipen, geiten en bokser. De woorden werden voor-koor-door gelezen. Enkele onbekende woorden werden besproken en/of er werd een zin mee gemaakt. Daarna hebben wij nog een tekst gelezen met veel van de geoefende woorden erin. Als afsluiting hebben wij gelezen in ons leesboek: Pas op opa!"

Basisschoolleerlingen vanaf groep 3
In groepsverband of individueel
Voor leerlingen met een achterstand op de basisvaardigheden
Achterstand blijft ondanks intensieve ondersteuning vanuit school
Dit programma is speciaal ontworpen om leerlingen in een veilige, stimulerende omgeving te laten groeien. Met aandacht voor hun unieke behoeften zorgen we dat ze weer stappen vooruitzetten, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak.
Dit traject kan ingezet worden voor minimaal 12 weken. En kan volgens het maatwerkprincipe ook elke andere willekeurige duur boven de 12 weken hebben.
Vaak duurt een sessie 60 minuten. De duur kan naargelang de hulpvraag en leeftijd van de leerlingen altijd aangepast worden.
Het liefst wordt er 2 keer in de week begeleid, gezien de kracht van herhaling. Het aantal keer per week kan naargelang de hulpvraag van de leerlingen altijd aangepast worden.
Deze begeleidingen zijn inzetbaar voor leerlingen vanaf groep 3 tot en met groep 8.
De begeleiding kan vanaf 1 leerling, voor groepjes hanteren we een maximale grootte van 5 leerlingen om de passende aandacht te kunnen geven en zo de effectiviteit te waarborgen.
Voor de effectiviteit van de begeleiding is het indelen van de leerlingen op relatief homogene hulpvraag een goede richtlijn: denk aan: DLE of vakgebied.
De begeleiding kan in de klas plaatsvinden, maar ook buiten de klas in een rustige afgesloten ruimte.
Dit kan zowel tijdens als na schooltijd. LET OP: indien er gebruik gemaakt wordt van een subsidie kan het tijdstip een voorwaarde zijn: tijdens of na schooltijd.






