Shadow - ambulante begeleiding
kind-les
Jouw voorkeuren:

Shadow begeleiding

Leerlingen die in de klas gedrag vertonen dat henzelf belemmert in het leren en ontwikkelen, de klas en de groepsdynamiek beïnvloedt en voor de leerkracht uitdagend is hebben aandacht nodig. Een shadow kan de leerling bijstaan in de klas en hem of haar helpen het afwijkende gedrag om te buigen. Met als doel de leerling inzicht te geven in eigen gedrag en tool om er mee om te gaan. Sociale vaardigheden zijn belangrijk voor de verdere ontwikkeling van een leerling.

Krijg direct inzage
Spreek een coördinator
Complexe of andere hulpvraag? Bespreek het met een coördinator!
Hulp met je keuze
Niet zeker of dit arrangement de juiste keuze is? Onze keuzehulp staat voor je klaar!
Start de keuzehulp > Start de keuzehulp
Begeleiding via Educto: Hoe werkt het?

De Managers Begeleiding vanuit Educto selecteren uit een groep enthousiaste positieve professionals van ons digitale netwerk, de begeleider(s) met passende ervaring en kennis voor de opdracht en jouw school. In een kennismaking wordt de aanpak, methode en werkwijze verder met jou besproken en wordt uiteraard ook bepaald of er een wederzijdse match is. 

De leerling wordt met de inzet van een shadow in en buiten de klas intensief begeleid, met als doel het functioneren binnen de schoolse setting te verbeteren. Het gedrag kan voortkomen uit prikkels, emoties, moeite met structuur, onderliggende problematiek of een andere (onderwijs)behoefte. De shadow heeft tijdens het traject de tijd om dit degelijk te analyseren en de kans om mogelijke oplossingen on-the-job in te zetten. De inzet van een shadow heeft snel en brede impact: aandacht en directe steun voor de leerling, meer rust en duidelijkheid in de klas én ruimte voor de leerkracht.

Inhoud van de begeleiding: Wat kun je verwachten?

De begeleider werkt vanuit het ‘maatwerkprincipe’: de leerlingen staan altijd centraal. Het eventueel bijsturen of aanpassen van het traject is mogelijk, start vanuit dit principe en gebeurt altijd in overleg met jou (en bijvoorbeeld ook de leerkracht). Dit geldt voor alle Studieus arrangementen en is voor dit arrangement is het essentieel!  

Snel handelen, kleine successen: alles gebeurt in klein en kort: kleine haalbare doelen voor korte termijnen, korte lijnen tussen leerkracht en begeleider, focus op kleine successen. Dit zorgt voor directe impact zonder overweldiging en kans om successen te vieren. 

Duidelijke samenwerking, concrete afspraken: regelmatig overleg tussen leerkracht en begeleider is cruciaal. De intentie is samenwerking niet alleen om de leerling te begeleiden, maar ook om de klas en de leerkracht te ondersteunen. Duidelijke afspraken over wanneer de leerling in of buiten de klas is, helpen zowel de leerling als de klas aan meer rust en voorspelbaarheid. 

Van complex naar duidelijk: wanneer een shadow arrangement wordt aangevraagd is er vaak al veel geprobeerd en is de oorzaak van het gedrag niet altijd helder. Onze professional kijkt met een frisse, deskundige blik naar het geheel: de leerling, de klas, de schoolcontext en onderlinge dynamieken, Door vanuit regie kleine aanpassingen in aanpak, instructie, structuur en communicatie kan er snel meer rust ontstaan.  
 
Door middel van ons digitaal Schriftje zijn alle betrokken (indien wenselijk ook ouders) in 1 keer op te hoogte. 

Geen quick fix, wél waardevol inzicht en richting: het is belangrijk te beseffen dat dit traject geen garantie biedt op een volledige oplossing. Wat het wél biedt, is een realistische aanpak met direct toepasbare inzichten. Soms leidt dit tot verbetering binnen de schoolcontext, en soms wordt hiermee helder dat er aanvullende zorg nodig is.  

Impact & effect

Shadow begeleiding is altijd realistisch, respectvol en maatwerkgericht. De intensieve aandacht voor de leerling zorgt ervoor dat deze zich meer gezien en gehoord voelt. Dit heeft directe invloed op het welzijn en de ontwikkeling van het kind, maar ook op de klas en de leerkracht.

Voor de leerling is er meer zelfinzicht & praktische tools: hoe om te gaan met dit gedrag. Dit vergroot zelfvertrouwen en helpt bij het ontwikkelen van vaardigheden om emoties en prikkels beter te reguleren.

De leerkracht (en eventueel ouders) krijgt praktische strategieën om beter om te gaan met het gedrag, waardoor de klas als geheel meer rust en structuur ervaart. Ook klasgenoten profiteren van een duidelijkere en stabielere groepsdynamiek. Door gerichte begeleiding ontstaat er meer voorspelbaarheid en minder onrust in de klas. Dit draagt bij aan een leeromgeving waarin zowel de leerling als de klasgenoten beter tot hun recht komen. 

De begeleiding is gericht op kleine, haalbare successen die de leerling motiveren om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van zelfstandigheid en veerkracht op lange termijn. 

Geen snelle oplossing, maar wél een duurzame en realistische stap vooruit. 

Voorbeeld uit de praktijk

Op een school in Utrecht wordt een leerling in groep 2 begeleid in de shadow vorm 

"Samen met de betrokken leerkracht en intern begeleider formuleerde ik op school de doelen opnieuw, zodat ze N. (jongen van 6) konden voorbereiden op het speciaal onderwijs. Zelfvertrouwen opbouwen was een belangrijk doel, want N. was erg onzeker geworden door de moeilijke omstandigheden in zijn thuissituatie en het niet mee kunnen doen in de klas.

Daarnaast heb ik bijvoorbeeld gewerkt met het belonen van goed gedrag, omdat dat in het speciaal onderwijs ook vaak gedaan wordt. Als hij zich in de ochtend goed gedroeg – bijvoorbeeld niet schreeuwend door de gang rennen of zomaar de deur van een klas openen, zoals hij voorheen deed – mocht hij voetballen met de andere kinderen in de pauze of aansluiten in de klas als de leerlingen vrij gingen spelen.’ Lukte het niet, dan help ik N. omgaan met zijn teleurstelling door erover te praten, en hem te vertellen dat we het morgen weer opnieuw gingen proberen.  

Het oefenen met gedragsregels op school gaf N. uiteindelijk zelfvertrouwen en rust. Op een gegeven moment begreep hij: dit zijn de regels, en een begrenzing daarin is geen afwijzing van wie hij is. Hij mag gewoon zijn wie hij is, en dat kan hij volop laten zien wanneer hij vrijspeelt, bijvoorbeeld. Voor een ander lijken dat kleine doelen, maar voor Nathan is dat hartstikke groot. En het is allemaal gelukt!’ " 

Voor wie is dit geschikt?
  • Basisschoolleerlingen vanaf groep 1 

  • Individueel en soms in duo's 

  • Voor leerlingen die in de klas gedrag vertonen dat henzelf belemmert in leren en ontwikkelen, groepsdynamiek beïnvloedt en voor de leerkracht uitdagend is om mee om te gaan 

  • Gedrag wordt getoond ondanks ondersteuning vanuit school. 

  • Leerlingen die de overgang gaan maken naar S(B)O, maar daar nog geen plekje hebben 

  • Dit programma is speciaal ontworpen om leerlingen in een veilige, stimulerende omgeving te laten groeien. Met aandacht voor hun unieke behoeften zorgen we dat ze weer stappen vooruitzetten, zowel op sociaal-emotioneel als cognitief vlak. 

Praktische informatie

Dit traject kan ingezet worden voor kortere periodes: vanaf 4 weken, waarbij de frequentie en dus intensiteit relatief hoog is: denk hierbij aan dagelijks. De duur en het aantal keer per week kan naargelang de hulpvraag van de leerling(en) altijd aangepast worden. 

Omdat deze trajecten ingezet kunnen worden voor leerlingen die wachten op een plekje op het S(B)O is het raadzaam om kortere duur te nemen en dan telkens met 4 weken verlengen.  

Dit traject kan worden bekostigd vanuit schoolbudgetten (in overleg met samenwerkingsverbanden en stichtingen). 

Veelgestelde vragen

Het is hierin raadzaam om minimaal 1 uur per sessie te doen en voor de essentiële vertrouwensband adviseren we minimaal 3 x per week momenten te hebben.

Het aantal uren per sessie is afgestemd op de leerling en leerkracht.

Binnen 24uur reactie
Eén aanspreekpunt
Het Kind centraal
11.200+ leerlingen geholpen
2500+  active profielen
600+ gegunde opdrachten
Spreek een coördinator
Complexe of andere hulpvraag? Bespreek het met een coördinator!
 
Neem contact op
Gelijk iemand spreken over jouw brandende vraag? Neem contact met ons op via telefoon, email of Whatsapp!
Hoe OBS Portland de basisvaardigheden versterkt
Leestijd: ~ 4 minuten | 13 mrt '24
Overgang primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs
Leestijd: minder dan 1 minuut | 22 mrt '24
Subsidie op naar de brugklas
Leestijd: minder dan 1 minuut | 5 mrt '23