
Basisvaardigheden en Executieve Functies
Voor leerlingen waar het reguliere onderwijsaanbod en ondersteuning niet voldoende aansluiten bij hun behoeften. Dit kan zorgen dat ze motivatie verliezen, achterstanden oplopen en steeds verder afzakken in hun ontwikkeling.
Onze naschoolse arrangementen voor basisvaardigheden + executieve functies bieden de extra ondersteuning die jouw leerlingen nodig hebben. Door persoonlijke begeleiding in kleine groepjes en het combineren van persoonlijke aandacht en praktische werkvormen leren leerlingen hoe ze deze zelfstandig kunnen toepassen in het dagelijkse schoolwerk. Ervaring leert dat de insteek van persoonlijk en praktisch, zelfvertrouwen geeft wat een stevige basis vormt en motiveert om verdere achterstand te voorkomen en zelfs in te lopen.
Educto selecteert uit een groep enthousiaste positieve professionals, de begeleider(s) met passende ervaring en kennis voor de opdracht en jouw school. In een kennismaking wordt de aanpak, methode en werkwijze verder met jou besproken.
De begeleider werkt vanuit het ‘maatwerkprincipe’: de leerlingen staan altijd centraal. Het eventueel bijsturen of aanpassen van het traject is mogelijk, start vanuit dit principe en gebeurt altijd in overleg met jou (en bijvoorbeeld ook de leerkracht).

De inhoud is altijd afgestemd op de groep, binnen de context, concreet, interactief, afwisselend door het aanbieden van meer dan alleen vakinhoudelijke onderwerpen. Ook onderwerpen zoals psycho-educatie op relevante onderwerpen en achtergrond: ‘breinologie’, de meerwaarde van fouten maken, mindset en het verbinden aan maatschappelijke praktijkvoorbeelden kunnen aan bod komen.
Leerlingen krijgen meer grip op hun leerproces, mindset en ervaren succes.
Achterstanden worden aangepakt en bewust omgezet in groeimogelijkheden.
Het zelfvertrouwen en de motivatie van de leerlingen nemen toe.
De vaardigheden die ze ontwikkelen, vormen een stevige basis voor hun verdere schoolloopbaan én daarbuiten.

Op een school in Rotterdam wordt bijvoorbeeld een groepje van 5 leerlingen uit groep 7 begeleid op het gebied van begrijpend lezen en rekenen. Daarnaast was de specifieke vraag vanuit school om deze leerlingen ook te helpen met opgelopen frustraties en het leren omgaan met fouten maken. Tijdens een van de sessies hebben ze gekeken naar het schatten van gewicht. Een onderwerp wat zich goed leent om al deze vaardigheden te trainen. Bij schatten is de kans op fouten maken over het algemeen namelijk groot.
"We hebben het over het gewicht van een zak chips gehad en over de prijs ervan. Daardoor kwam aan de orde dat chips erg duur waren: 100 gram is ongeveer 1,50 --> 1000 gram is 15,-. L. had een behoorlijk ingewikkeld manier in haar hoofd om dat uit te rekenen, dus we hebben het erover gehad dat, als iets vermenigvuldigd wordt met 10, er een nul achter komt, of dat de komma een plek naar rechts gaat. Ook merkte ik dat L. moeite had met schatten omdat zij naar eigen zeggen: "het niet zeker wist". We hebben toen met de gehele groep gesproken over het concept 'schatten' en de bijbehorende onzekerheid en het contrast ten opzichte van 'het zeker weten'. Hieruit bleek dat bijna alle leerlingen in de groep te maken hadden met angst om fouten te maken. Zodra we met elkaar hadden afgesproken dat de normaalste zaak van de wereld is en dat het veilig zou zijn om met elkaar fouten te maken, gingen we verder aan de slag. De leerkracht gaf een week later aan dat deze leerlingen de stof al wel begrepen, maar dit nu ook zichtbaar toonden in de klas doordat ze een boost in hun zelfvertrouwen hadden gekregen tijdens de sessie."
PO leerlingen vanaf groep 2
Groepsbegeleiding
Voor leerlingen of klassen die achterstand hebben op taal- en rekenvlak
Achterstand; ondanks intensieve ondersteuning vanuit school
Dit programma is speciaal ontworpen om leerlingen in een veilige, stimulerende omgeving te laten groeien. Met aandacht voor hun unieke behoeften zorgen we dat ze weer stappen vooruitzetten, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak.

Dit traject kan ingezet worden voor minimaal 8 weken, maar mag volgens het maatwerkprincipe ook elke andere willekeurige duur boven de 12 weken hebben. Vaak duurt een begeleidingssessie 60 minuten en wordt deze het liefst 2 keer in de week aangeboden, gezien de kracht van herhaling.
De duur en het aantal keer per week kan naargelang de hulpvraag van de leerlingen altijd aangepast worden. De begeleiding kan in de klas plaatsvinden, maar ook buiten de klas in een rustige afgesloten ruimte. Over het algemeen vindt onze begeleiding plaats tijdens schooltijd.
Bij groepjes leerlingen is de maximale groepsgrootte 6 leerlingen, let hierbij op dat de groepsleden allen een relatief homogene hulpvraag hebben (denk aan woordenschat, DLE score etc).
Dit traject kan worden bekostigd vanuit de LOWAN subsidie, maar ook vanuit schoolbudgetten (in overleg met samenwerkingsverbanden en stichtingen).






