Ondersteuning bij NT2-stagnatie: als praten niet genoeg is
Home / Laatste verhalen / Ondersteuning bij NT2-stagnatie: als praten niet genoeg is
NT2, spraak- & stemontwikkeling - 22 apr. '25 - Leestijd: ~7 min.

Ondersteuning bij NT2-stagnatie: als praten niet genoeg is

22 apr. '25
Leestijd: ~ 2 minuten.
Terug naar alle verhalen
NT2, spraak- & stemontwikkeling
Auteur
Dennis de Graaff
Oprichter en directeur

Meer dan 25 jaar ervaring in het onderwijs – van leerkracht tot directeur. Weet als geen ander hoe het écht is in de klas en deelt met energie en empathie de verhalen die ertoe doen. Verbindt mensen met woorden en zet zich in voor een schooltijd die kinderen verder brengt.

Gerelateerde arrangementen
NT2 begeleiding

“Op het schoolplein kletsen ze vrolijk mee, maar in de klas trekken ze zich terug.” Veel leerkrachten herkennen deze kloof bij leerlingen met Nederlands als tweede taal (NT2). Ze doen sociaal mee, lijken taalvaardig, maar blijven achter in hun leerontwikkeling. Hoe komt dat? En belangrijker nog: wat kun je doen om het tij te keren?

In deze blog neem ik je mee in de belangrijkste oorzaken én oplossingen bij NT2-stagnatie. Gericht, praktisch én met oog voor het kind achter de taal.

1. Zie voorbij het vlotte praten

Kinderen kunnen ogenschijnlijk soepel praten, maar missen vaak de ‘schooltaal’ die nodig is om te leren. Denk aan abstracte begrippen, vaktaal en functioneel taalgebruik.

💡 Wat helpt: Introduceer dagelijks een ‘woord van de dag’. Gebruik context, beeld en gebaren. Herhalen mag!

2. Bouw bruggen tussen losse woorden

NT2-leerlingen beschikken vaak over ‘losse eilandjes’ van woordkennis. Zonder verbinding tussen die woorden, blijven inzichten hangen in losse flarden.

💡 Wat helpt: Werk met woordwebben en laat leerlingen samenhang tekenen of bespreken. Zo groeit hun semantisch netwerk

3. Voorkom overbelasting

Taal én inhoud tegelijk verwerken vraagt veel van een leerling. Zonder hulp kunnen NT2-leerlingen snel overprikkeld raken.

💡 Wat helpt: Gebruik visuele hulpmiddelen zoals stappenplannen, pictogrammen en woordmuren. Rust en structuur zijn sleutelwoorden.

4. Differentieer op taal

Veel leerkrachten passen differentiatie toe op niveau van rekenen of lezen, maar vergeten de taalcomponent. Terwijl dáár vaak het struikelblok zit.

💡 Wat helpt: Geef pre-teaching van moeilijke begrippen. Werk met taalgerichte didactiek, ook bij zaakvakken.

5. Gebruik thuistalen als brug

Thuistalen hoeven geen obstakel te zijn — integendeel. Als je ze inzet als hulpmiddel, kunnen ze juist kracht geven.

💡 Wat helpt: Laat leerlingen in duo’s kort overleggen in hun thuistaal voordat ze klassikaal presenteren in het Nederlands. Zo ontstaat begrip vóór productie.

Tot slot: taal is geen bijzaak

Leerlingen die stagneren in taalontwikkeling hebben geen achterstand in inzet of intelligentie. Ze hebben een andere route nodig naar hetzelfde doel. Geef ze die ruimte.

🧭 Taal is de sleutel tot leren. Vloeiend praten is niet hetzelfde als vloeiend begrijpen.

Meer lezen of doen?

- ,