Auditieve vaardigheden
Auditieve vaardigheden bij Educto
Binnen dit arrangement richten wij ons op het verbeteren van de communicatie van een kind met de omgeving. Het werken aan de luisterhouding en auditieve vaardigheden maakt hier ook deel van uit en voor onze logopedisten komt dit dagelijks aan de orde. Ook zij merken door de lockdown dat niet alle kinderen in groep 2 klaar zijn voor groep 3, omdat ze de benodigde vaardigheden nog onvoldoende onder de knie hebben.
Auditieve vaardigheden houdt in dat er wordt geoefend met de auditieve discriminatie, dat wil zeggen: het verschil tussen letters kunnen horen. Daarnaast bestaan de auditieve vaardigheden uit de auditieve analyse – het horen van een eerste, laatste of middelste letter in een woord – en de auditieve synthese – een woord hakken in letters en het vervolgens ook kunnen plakken. Ook wordt geoefend met het herkennen van letters en het schrijven van letters. Dit noemen we de klank-tekenkoppeling. Deze vaardigheden zijn allemaal belangrijk om goed en vlot te leren lezen en schrijven.
De begeleider die het traject gaat uitvoeren, heeft een onderwijskundige achtergrond met verstand van auditieve vaardigheden. De begeleider krijgt toegang tot de methode die op school wordt gebruikt als school deze aansluiting wenst en krijgt supervisie vanuit een logopedist. Naar aanleiding van de behoefte van school worden afspraken gemaakt wat betreft communicatie en verslaglegging.
Inzet van begeleiding
Kinderen leren aandacht op te roepen na een luistercue en leren deze luistercue ook zelf in te zetten.
Kinderen leren oogcontact te maken om aandacht te richten en een goede luisterhouding aan te nemen.
Kinderen leren aandacht vast te houden door externe afleidingen te negeren, auditieve instructies op te volgen en vragen te stellen bij onduidelijkheid.
Kinderen kunnen onderscheid maken tussen vorm & betekenis van woorden.
Kinderen kunnen woorden in klankgroepen verdelen.
Kinderen kunnen fonemen als kleinste klankeenheden in woorden onderscheiden.
Kinderen leren 8 tot 12 letters met bijbehorende klank en kunnen deze auditief discrimineren in woorden (afhankelijk van aangeboden letters in de klas).
Voor wie?
Om grote groepen kinderen met achterstanden te kunnen begeleiden, richten wij ons hiermee volledig op het verbeteren van de luisterhouding en auditieve vaardigheden voor kinderen in groep 2.
Meer weten?
Rustig nalezen? Dat kan! Download de brochure.
De mogelijkheden bespreken?
Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.