Auditieve vaardigheden

Voordat kinderen naar groep 3 gaan, moeten ze verschillende vaardigheden voldoende beheersen. Ze moeten onder andere aandachtig en kritisch kunnen luisteren. Hierbij is ook een goede luisterhouding van belang. De auditieve en visuele vaardigheden ontwikkelen zich in groep 1 en 2 al, op hun eigen manier zijn kinderen met letters bezig. Het taalbewustzijn dient zich in groep 2 te ontwikkelen. Wanneer deze vaardigheden onvoldoende zijn ontwikkeld, kan dit in groep 3 zorgen voor problemen bij het leren lezen.

Auditieve vaardigheden bij Educto

Educto richt zich binnen dit arrangement op het verbeteren van de communicatie van een kind met de omgeving. Het werken aan de luisterhouding en auditieve vaardigheden maakt hier ook deel van uit en voor de logopedisten van Educto komt dit dagelijks aan de orde. Ook zij merken door de lockdown dat niet alle kinderen in groep 2 klaar zijn voor groep 3, omdat ze de benodigde vaardigheden nog onvoldoende onder de knie hebben.

Auditieve vaardigheden houdt in dat er wordt geoefend met de auditieve discriminatie, dat wil zeggen: het verschil tussen letters kunnen horen. Daarnaast bestaan de auditieve vaardigheden uit de auditieve analyse – het horen van een eerste, laatste of middelste letter in een woord – en de auditieve synthese – een woord hakken in letters en het vervolgens ook kunnen plakken. Ook wordt geoefend met het herkennen van letters en het schrijven van letters. Dit noemen we de klank-tekenkoppeling. Deze vaardigheden zijn allemaal belangrijk om goed en vlot te leren lezen en schrijven.

De begeleider die het traject gaat uitvoeren, heeft een onderwijskundige achtergrond met verstand van auditieve vaardigheden. De begeleider krijgt toegang tot de methode die op school wordt gebruikt als school deze aansluiting wenst en krijgt supervisie vanuit een logopedist. Naar aanleiding van de behoefte van school worden afspraken gemaakt wat betreft communicatie en verslaglegging.

Inzet van begeleiding

  • Kinderen leren aandacht op te roepen na een luistercue en leren deze luistercue ook zelf in te zetten.

  • Kinderen leren oogcontact te maken om aandacht te richten en een goede luisterhouding aan te nemen.

  • Kinderen leren aandacht vast te houden door externe afleidingen te negeren, auditieve instructies op te volgen en vragen te stellen bij onduidelijkheid.

  • Kinderen kunnen onderscheid maken tussen vorm & betekenis van woorden.

  • Kinderen kunnen woorden in klankgroepen verdelen.

  • Kinderen kunnen fonemen als kleinste klankeenheden in woorden onderscheiden.

  • Kinderen leren 8 tot 12 letters met bijbehorende klank en kunnen deze auditief discrimineren in woorden (afhankelijk van aangeboden letters in de klas).

Voor wie?

Om grote groepen kinderen met achterstanden te kunnen begeleiden, richten wij ons hiermee volledig op het verbeteren van de luisterhouding en auditieve vaardigheden voor kinderen in groep 2.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan, download hier gratis de brochure.

Download de brochure: Auditieve vaardigheden

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan altijd voor je klaar. Neem gerust contact op met een van onze medewerkers of vul het contact formulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Cindy Huurman

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen. Deel jij ook je ervaring?

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag