Maak kennis met Roxana Tamizi! Elke opdracht via Educto gaat ze aan met een flinke dosis enthousiasme, creativiteit en kennis. We nemen je mee op een werkdag van Roxana als remedial teacher op De Wissel, waar ze groep 3 leerlingen helpt om hun basisvaardigheden te versterken.
Het is bijna Pasen: een mooi moment om eieren te verstoppen. De bobbels in het kleurige kleedje op tafel verklappen al waar ze liggen. Toch zitten Sem, Noah, Evi en Jasmine alle vier op het puntje van hun stoel. ‘Er liggen zes eieren op tafel. Je ziet er nu maar twee, want ik heb de rest verstopt. Hoeveel liggen er onder het doekje?’ Sem pakt meteen het blaadje dat voor hem ligt en zet twee stipjes neer. ‘Heel goed Sem, met de stipjes kunnen we doortellen. Doen jullie mee?’, vraag ik aan de andere kinderen. Hardop tellen de kinderen tot zes, terwijl ze dikke stippen zetten op papier. ‘Vier!’, roept Jasmine uit. ‘Je hebt er vier verstopt.’ Met een lach til ik het doek van tafel en leg de eieren bij elkaar.
De eerste opdracht van Roxana als ZZP-er via Educto was meteen een schot in de roos: op een school in de buurt, waar ook haar vroegere juf werkte, met leuke collega’s en een uitdagende functie. Roxana: ‘Ik kon alles inbrengen wat ik in de jaren als pedagoog had geleerd en wat ik in me heb aan creativiteit. Om de executieve functies van leerlingen te stimuleren lieten we ze een escaperoom bedenken, een kookboek maken, hun eigen talenten ontdekken en nog veel meer. Ik voelde me meteen op mijn plek.’
Naast de eerste opdracht was nog ruimte voor een tweede, en ook die beviel Roxana goed. Inmiddels werkt ze al vier jaar als zzp’er via Educto. De laatste twee jaar houdt ze zich bezig met het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen in groep 3 van De Wissel in Den Haag. Daar werkt ze vier dagen in de week met kleine groepjes van twee tot vijf leerlingen. Vindt Roxana dat net zo leuk als het stimuleren van de executieve functies? ‘Absoluut, want ook hier kan ik mijn creativiteit in kwijt. Ik heb daar echt behoefte aan, lekker variëren. En de kinderen vinden dat ook geweldig. Het helpt dat ik met groep 3 werk, waarin dat speelse element goed past. Als ze met tellen sprongen van twee moeten maken, gaan we lekker naar buiten en mogen ze van tegel naar tegel springen.’
Stap voor stap groeien
Als de kinderen aan tafel schuiven kijken ze allemaal nieuwsgierig naar de bak popcorn op tafel. Ik geef ze elk een handje uit de bak. ‘Nog niet meteen opeten, hoor’, lach ik. ‘Tel ze eerst maar eens. Hoeveel popcorn heb jij, Aimée?’ Aimée schuift de witte bolletjes een voor een opzij en telt hardop mee. ‘Veertien,’ zegt ze. De andere kinderen tellen hun eigen buit. ‘Wat gebeurt er als je er twee opeet?’ vraag ik de kinderen. Ze kijken me verwachtingsvol aan. ‘Toe maar, eet er maar twee op. Wat gebeurt er?’ Ravi antwoordt, nog kauwend op zijn popcorn: ‘Dan gaan ze weg!’ Ik glimlach. ‘Inderdaad. En hoeveel heb je er nu nog over?’ Zo oefenen we samen de minsommen tot er geen korrel popcorn meer op tafel ligt.
Roxana ziet de kinderen groeien door haar begeleiding. Ze merkt het aan het zelfvertrouwen van de kinderen en het blijkt uit de resultaten van de hele groep. ‘Als leerkracht is er een grens aan wat je kunt doen voor de kinderen, met de tijd die je hebt. Extra begeleiding in kleine groepjes voegt daar veel aan toe. Je kunt hun aandacht er beter bij houden en ze krijgen directe feedback op de oefeningen die ze doen. Het is echt waardevol om op deze manier de basisvaardigheden van leerlingen te versterken.’
Warm netwerk
Na twee fijne jaren op deze school moet Roxana afscheid nemen, omdat de subsidie stopt die de inzet van een Remedial Teacher op school mogelijk maakte. Er is ook geen ander budget beschikbaar voor de uren van Roxana. Zowel de school als Roxana vinden dat spijtig: de begeleiding gaf de kinderen een sterkere basis en vergrootte hun zelfvertrouwen. Bovendien verliep de samenwerking heel prettig. Maar Roxana heeft alle vertrouwen dat ze via Educto weer een leuke opdracht vindt, net als de jaren hiervoor. ‘Ik merk dat het via Educto echt makkelijker is om binnen te komen op een school: je moet toch een connectie hebben. Bovendien vinden scholen het fijn dat als het niet klikt, Educto snel kan schakelen om een betere match voor ze te vinden. Gelukkig heb ik alleen nog maar prettige samenwerkingen gehad met scholen.’
Voor de toekomst heeft Roxana grote plannen. Ze zou heel graag een groot bereik creëren door programma’s voor kinderen te ontwerpen waarmee ze beter presteren op school, zelfverzekerder zijn en kalmer met situaties kunnen omgaan. Daarbij denkt ze aan een netwerk van coaches, die ze zelf opleidt om haar visie en programma op scholen uit te werken. Terwijl ze deze plannen vormgeeft – haar drive en ervaring zorgen volop voor inspiratie- gaat ze voorlopig graag verder met de opdrachten via Educto. ‘Voor mij werkt dit heel goed: de opdrachten zijn gevarieerd en ze vullen al mijn dagen. Ik krijg fijne ondersteuning en kan me verder ontwikkelen. Het voelt alsof ik in een warm netwerk zit.’
Anna zit snikkend bij mij aan tafel. ‘Het is veel te moeilijk…’, fluistert ze. Het is voor de kinderen een hele overgang van de kleuterklas naar groep 3, en ze moeten nog leren leren. Ik sla mijn arm om haar heen en zeg: ‘Nee hoor, het is niet te moeilijk voor je. Je moet het alleen nog even leren. En van proberen ga je leren.’ We oefenen rustig verder, week na week. Aan het einde van de periode kan ze me precies uitleggen hoeveel iets meer of minder is. ‘Zie je wel, Anna,’ zeg ik, ‘je vond het in het begin zo lastig maar je kunt het nu!’ Anna knikt met een glimlach van oor tot oor.
Verbeteren van basisvaardigheden met Educto
Wij bieden verschillende arrangementen aan om scholen te ondersteunen bij het versterken van basisvaardigheden. Ons aanbod richt zich op zowel het verbeteren van de executieve functies, basisvaardigheden als taalstimulering. Meer weten over 'verbetering basisvaardigeden'? Klik hier. Wil je een hulpvraag indienen? Klik dan hier.