Annet Steenbergen na zeven jaar Studieus: ‘Kwaliteit is key’ | Site Name

Annet Steenbergen na zeven jaar Studieus: ‘Kwaliteit is key’

"Kwaliteit zit voor mij dus in het goed afstemmen van de begeleider op de school."

Leestijd: ~ 5 minuten

Ze is voor veel begeleiders een grote steun geweest: Annet Steenbergen, manager begeleiding bij Studieus. Na zeven jaar bevlogen inzet vertrekt ze naar een nieuwe uitdaging. Wij vroegen Annet naar de hoogte- en dieptepunten in die zeven jaar, de verschillen met zeven jaar geleden én haar grootste waarde in het werk.

Ruim zeven jaar geleden begon Annet Steenbergen via Educto als begeleider voor Studieus. Een jaar later was ze manager begeleiding; hoofdbehandelaar, heette dat toen nog bij Studieus. ‘Studieus bestaat nu tien jaar, dus we zaten echt nog in de beginfase. Met Madelon, Amber en Loes hebben we Studieus – met vallen en opstaan- steeds verder uitgebouwd. We begonnen onervaren, maar waren wel ontwikkelgericht en leergierig. We wilden er heel graag wat moois van maken!’

Dat is gelukt: Studieus is groter en professioneler dan tien jaar geleden en de kwaliteit staat nog steeds voorop. Daar heeft Annet zich elke dag opnieuw voor ingezet: ‘Ik begrijp dat kwantiteit soms nodig is en handig kan zijn om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Maar als het daarbij niet in de eerste plaats om kwaliteit gaat, werkt het niet voor mij. In coronatijd hebben we een periode de kwaliteit minder goed onder controle gehad. Daarbij zijn we zo hard tegen de muur gelopen dat voor ons heel duidelijk was: dit nooit meer. Je moet echt beginnen bij kwaliteit. Dan kun je vanuit kwaliteit wel naar een stukje kwantiteit, maar niet andersom.’

De juiste afstemming

De noodzaak van externe begeleiders in het onderwijs is groot, merkt Annet. Ze had graag gezien dat het anders was. ‘Maar ik zie een overbelaste situatie in het onderwijs. Daardoor komen leraren niet voldoende toe aan hun kerntaak. Idealiter zou de basis binnen scholen zelf plaatsvinden, maar dat lukt nu niet. Dan is het prachtig dat een organisatie zoals Educto dat tekort kan opvullen met de inzet van ZZP’ers. Je zou alleen willen dat het niet zo hard nodig was.’

Kwaliteit is daarbij dus essentieel. Maar hoe ziet kwaliteit er uit voor Annet, in haar functie als manager begeleiding? ‘Een van mijn hoofdtaken is het inzetten van begeleiders. Daarbij is kwaliteit het heel goed uithoren wat de school wil, en vervolgens heel goed luisteren naar wat de ZZP’er als begeleider te bieden heeft. Het gaat mij om de combinatie van het CV en de persoon daarachter. Iemand kan op papier een goede match zijn met een school, maar in de praktijk is dat alleen zo als de persoon ook de karaktereigenschappen heeft die passen bij wat school zoekt; bijvoorbeeld een proactieve houding. Kwaliteit zit voor mij dus in het goed afstemmen van de begeleider op de school.’

Dieptepunt

Dat kwaliteit zo belangrijk is voor Annet, blijkt ook uit haar beschrijving van het dieptepunt in de tijd bij Studieus. Dat was tijdens Covid: een periode die voor velen, zo ook Annet, heel moeilijk was. De onzekerheid, de spanning en de werkdruk droegen daar absoluut aan bij; maar de kern van het dieptepunt zat voor Annet in het niet kunnen leveren van kwaliteit. ‘We hadden ineens te maken met subsidies, en de opdrachten stroomden binnen. Tegelijkertijd kwamen er heel veel begeleiders bij. Maar we kregen niet scherp wat de opdrachten inhielden en we hadden niet de ruimte om de nieuwe begeleiders echt te leren kennen. We deden ontzettend ons best, maar we konden niet de kwaliteit brengen die we wilden. Toen hebben we zelfs een offertestop ingelast.’

Een moeilijke stap, maar het leverde wel een positief resultaat op, vertelt Annet. Er kwam ruimte om de kwaliteit te herstellen én te bouwen aan een goede basis om het grote aantal opdrachten en begeleiders te ontvangen.

Blijven groeien

Gelukkig kende Annets tijd bij Studieus vooral ook veel fijne momenten. Het persoonlijke contact met mensen bracht Annet veel, en andersom ook: bij haar vertrek kreeg ze volop berichtjes en zelfs bloemen van begeleiders. ‘Ik denk dat het door het persoonlijke contact komt dat veel begeleiders zich echt verbonden voelen met Studieus. Als begeleider sta je er toch een beetje alleen voor. Je hoort niet helemaal bij het team op school en je werkt ook niet met een team van begeleiders. Ik denk dat het voor begeleiders heel fijn is om bij iemand zoals ik terecht te kunnen met vragen en onzekerheden. Een soort thuisbasis.’

Een andere reden waarom Annet zolang bij Studieus op haar plek zat, is dat ze zichzelf steeds weer verder kon ontwikkelen. ‘Het stond nooit stil. Het bedrijf was constant in beweging en in vernieuwing; daardoor bleef het leuk. Soms moest ik zelf ook weer even aanhaken om bij te blijven, zeker op technisch gebied: bijvoorbeeld met de opstart van het platform op Educto. Maar daar leer je van, en ik vind het ontzettend leuk om te blijven groeien – als mens en als bedrijf.’

Een hoogtepunt in haar tijd bij Studieus was voor Annet het opzetten van de begeleiding in het kader van de POVO subsidie. Die regeling werd in het leven geroepen om leerlingen met achterstanden te helpen bij een soepele doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Annet begon met één school; het jaar daarna vroegen vijf scholen om ondersteuning en nog een jaar later ging het al om vijftig scholen. ‘Vorig jaar hebben Madelon en ik die begeleiding gestroomlijnd; alles staat nu klaar voor gebruik. Daarin hebben we echt een professionaliseringsslag gemaakt die de begeleiders veel overzicht gaf. Onszelf bracht het ook houvast in zo’n groot project. Ik ben trots dat we die stap hebben gemaakt.’

Een duidelijk kader

Het maakt Annet ook trots dat Studieus, op een dip na tijdens coronatijd, echt kwaliteit levert. ‘We zien het duidelijk terug in de evaluaties van scholen: daar zitten veel negens en tienen tussen. Scholen zijn, terecht, kritisch over de zorg die we leveren, dus zulke positieve evaluaties betekenen veel voor ons.’

Voor scholen zit de kwaliteit in de aansluiting die ze vinden met de begeleiders waaraan Studieus de scholen koppelt, in de communicatie met Studieus, en in het duidelijke kader waar binnen gewerkt wordt. ‘We werken met concrete richtlijnen in de vorm van thema’s, lessen en een ideeënboek voor de begeleiders. Het blijft altijd maatwerk: de ene groep leerlingen heeft vooral hulp nodig bij plannen en organiseren, de andere op sociaal vlak. En een SBO school spreekt een andere taal dan een school voor hoogbegaafde leerlingen. Goed afstemmen is het belangrijkste. Maar doordat we begeleiders veel duidelijkheid bieden, kunnen zij leerlingen heel concreet helpen bij de hulpvraag van school.’

Na zeven jaar is het voor Annet tijd om een nieuwe uitdaging aan te gaan bij het Jeugdeducatiefonds. Een groot gemis voor Studieus, Educto en de scholen en begeleiders die met Annet samenwerkten. Gelukkig blijft een klein stukje van Annet achter bij Studieus: de kennis, kunde én passie die ze al die jaren in het bedrijf heeft gestopt. Daar plukken veel mensen nog lang de vruchten van.

Gerelateerde verhalen

Werkdruk Verminderen in Grotere Klassen: Een Balans Vinden
Leestijd: ~ 1 minuut | 22 sep '24
Rekenvaardigheid 14 jarigen onder niveau
Leestijd: ~ 1 minuut | 7 sep '24
De menukaart voor scholen
Leestijd: ~ 2 minuten | 5 sep '23

Doe je ook mee?

Werken bij Educto is meer dan alleen een baan. Wij zijn stuk voor stuk enthousiaste ambassadeurs die samen werken aan onze droom: ieder kind vol vertrouwen en stralend naar school! Spreekt jou dit aan? Je bent welkom!