Logopedie in de digitale wereld: een wereldwijde reis
Hieronder deel 2 van het verhaal van Lotte. Wil je het 1e deel (nog eens) lezen? Dat kan hier.
Een jaar geleden begonnen Lotte en haar partner met reizen. Lotte zegde haar baan als logopedist in het speciaal onderwijs op, zowel in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Ze reisden door verschillende Aziatische landen, zoals India, Sri Lanka (waar ze familie van haar partner bezochten), de Malediven, Vietnam en de Filipijnen. De reis door Nepal, met een trekking door het Himalaya gebergte van 12 dagen, was een van de hoogtepunten van hun reis. Uiteindelijk belandden ze in Australië, waar ze van plan waren om te reizen en tijdelijke 'backpackers' banen te vinden. Maar Lotte begon de logopedie te missen.
“Eerlijk gezegd heb ik hier in Australië niet veel last van administratieve rompslomp. De belastingdruk is hier ook veel lager. En als zorgverlener hoef je hier geen BTW te betalen. Ik houd mijn financiën bij in een excelbestand, maar het is hier niet erg ingewikkeld.”
“Nou, ik was natuurlijk al actief als zzp'er voordat ik met Taalreis begon, dus ik had al wat ervaring met het zelfstandig werken. Maar Taalreis heeft me wel goed ondersteund. Ze hanteren realistische tarieven en bieden e-learnings die erg handig zijn. De samenwerking tussen Educto en Taalreis verloopt ook soepel; het voelt niet als twee aparte organisaties. Het opstarten verliep ook vlot. Jolijn, de teamleider bij Taalreis, heeft me enorm geholpen. Zij belde met scholen om de online zwangerschapsvervanging die ik nu invul voor te stellen, en iedereen was enthousiast. Zij nam veel van het regelwerk uit handen, wat heel prettig was. Ik heb ook gemerkt dat ze goede ondersteuning bieden, zoals video's om mee te werken, materialen die je eventueel kan gebruiken en regelmatig contact om te vragen hoe het gaat. Ze zijn echt betrokken.”
“Ja, ik zou het zeker aanraden, hoewel je wel je weg moet vinden. Ik herinner me een bijeenkomst met Taalreis vlak voordat ik begon, waar sommige collega's opmerkten dat online werken veel energie kan kosten. Ik begrijp wel waar die gedachte vandaan komt, want je moet altijd voorbereid zijn. Je kunt niet zomaar een sessie ingaan zonder te weten wat je gaat doen. Je moet je presentaties, praatplaten en materiaal klaar hebben staan. Het vergt wat meer voorbereiding dan face-to-face therapie, maar je raakt eraan gewend en dit wordt gewoon jouw manier van werken. Als je eenmaal in het ritme zit en je weet hoe je alles moet delen en wat wel en niet werkt, dan gaat het prima. Dus ja, ik denk zeker dat online werken met Taalreis veel mogelijkheden biedt.”
“Voor mij persoonlijk is het verschil in vergoeding tussen online werken als zzp'er en in loondienst in de praktijk echt enorm. Daarom ben ik bereid om extra tijd en moeite te steken in mijn voorbereiding. Ik ben heel perfectionistisch en wil mijn werk goed doen, dus dat hoort er voor mij bij. Maar ik begrijp ook dat andere logopedisten misschien niet dezelfde bereidheid hebben om zoveel voor te bereiden, vooral als de vergoeding niet evenredig is. Als er echter een goed tarief tegenover staat, weet je waar je het voor doet, en dan neem je die voorbereidingstijd gewoon in je routine op. Het kost bijvoorbeeld niet veel tijd om een herbruikbare PowerPoint te maken, en met sommige doelgroepen, zoals SBO-leerlingen, heb je veel herhaling nodig, dus je kunt dezelfde materialen opnieuw gebruiken en aanpassen. Het kost eigenlijk niet veel extra tijd.”
“Ik werk nog niet zo lang bij Taalreis, dus ik heb daar nog geen specifieke succesverhalen. Maar over online logopedie in het algemeen kan ik wel iets delen. In het begin twijfelde ik een beetje of je echt een band kon opbouwen met een kind via het scherm. Vaak zijn kinderen aanvankelijk verlegen, omdat ze me nog moeten leren kennen. Maar na verloop van tijd zie je dat ze zich steeds meer op hun gemak voelen. Bijvoorbeeld, er was een meisje dat normaal gesproken heel verlegen was, maar op een dag vertelde ze me uit zichzelf dat ze binnenkort jarig zou zijn en haar verjaardagsfeestje ging vieren. Dat was echt bijzonder om te zien, omdat dit laat zien dat je ondanks het feit dat je elkaar alleen via een scherm ziet, wel een band kunt opbouwen. Ze leren je kennen en gaan je vertrouwen, en dat is echt heel mooi om te ervaren.”
“Kinderen van vandaag zijn opgegroeid in een digitale wereld en schakelen veel makkelijker tussen online en offline. Ze lijken er vaak minder moeite mee te hebben dan volwassenen, die niet zijn opgegroeid met dezelfde technologie. Kinderen zijn vaak gewend aan schermpjes en koptelefoons, dus voor hen is de overgang naar online therapie soms veel natuurlijker. Het is geweldig om te zien hoe ze zich snel kunnen aanpassen aan deze tijd.”
“Wij leven momenteel van dag tot dag. Wij zijn op reis gegaan en hebben ons leven in Nederland achtergelaten en willen ontdekken waar wij willen wonen. Gaan we terug naar Nederland of blijven we hier? Dit is soms lastig, vooral als vrienden vragen wanneer we terugkomen. Op dit moment heb ik geen idee. Ik geniet van de flexibiliteit van online werken, wat niet alleen goed is voor mij, maar ook voor kinderen met spraak- en taalproblemen die lang op wachtlijsten staan. Misschien dat ik deze wijze van behandelen in Nederland ook voort ga zetten als ik ooit terugkeer. Zolang ik plezier heb, zie ik een veelbelovende toekomst in dit werk.”
Meer informatie over logopedie en zzp-schap? Lees dan hier verder op onze website.