Logopedie in de digitale wereld: een wereldwijde reis

Logopedie in de digitale wereld: een wereldwijde reis

"Ik wil flexibel zijn, kijken naar wat werkt voor de individuele behoeften van het kind"

Leestijd: ~ 5 minuten

Een jaar geleden begonnen Lotte Pultrum en haar partner met reizen. Lotte zegde haar baan als logopedist in het speciaal onderwijs op, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. Ze reisden door verschillende Aziatische landen, zoals India, Sri Lanka (waar ze familie van haar partner bezochten), de Malediven, Vietnam en de Filipijnen. De reis door Nepal, met een trekking door het Himalaya gebergte van 12 dagen, was een van de hoogtepunten van hun reis. Uiteindelijk belandden ze in Australië, waar ze van plan waren om te reizen en tijdelijke 'backpackers' banen te vinden. Maar Lotte begon de logopedie te missen. Haar verhaal lees je hier.

Lotte: “In Perth, West-Australië, zijn we aangekomen in mei of begin juni. Dus we zijn hier al een aantal maanden. Vanuit Australië begon ik bij TinyEYE Online Logopedie, een praktijk die gespecialiseerd is in online logopedie. Zij werken ook met hun eigen speciale software voor logopedie. Daarnaast zocht ik verder naar andere mogelijkheden om mijn werkdagen te vullen en ontdekte ik Educto en Taalreis via Google. Zij zochten logopedisten, dus ik besloot het gewoon te proberen. In Nederland is een groot tekort aan logopedisten en ik geloofde dat ik op een waardevolle manier kon bijdragen, dus ik stuurde mijn verhaal door en zo kwam ik bij jullie terecht. Momenteel werk ik fulltime online, vijf dagen per week. Dat bevalt me heel goed.”

Online logopedie kan zeker een oplossing zijn voor het tekort aan logopedisten. Hoe denk jij hierover?

“Bij opdrachten vanuit Taalreis maak ik gebruik van Teams omdat ze geen specifieke software hebben. Maar dat is prima, ik vind mijn weg daarin. Ik probeer creatief te zijn door interactieve elementen toe te voegen, zo maak ik PowerPoints, of ik ontwerp een online ganzenbordspel of bedenk andere activiteiten waarbij een dobbelsteen nodig is. Het lukt me om de sessies zo interactief mogelijk te maken, en dat werkt prima.”

“Ik heb ervaring in het speciaal onderwijs en heb gemerkt dat leerlingen, zelfs met een ontwikkelingsachterstand als bijvoorbeeld het Syndroom van Down, online goed kunnen leren. Natuurlijk varieert het per leerling en het is belangrijk om te kijken naar hun specifieke behoeften en of online therapie hiervoor geschikt is. Taal- en spraakproblemen kunnen zeker online worden aangepakt. Voor leerlingen met een laag niveau of hele jonge kinderen die nog niet spreken, kan het wat uitdagender zijn, maar er zijn nog steeds veel mogelijkheden. Het biedt ook kansen, omdat ik nu niet alleen leerlingen op school zie, maar soms ook met ouders en andere familieleden erbij die thuis zijn en meekijken via het scherm. Ouders zijn op deze manier vaak meer betrokken, en we kunnen samen werken aan taalontwikkeling met behulp van technologie, zoals het bekijken van filmpjes en feedback geven. Het werkt eigenlijk heel goed.”

Jouw ervaring met online werken helpt je dus ook om manieren te vinden om Teams op een vergelijkbare manier in te zetten voor online logopedie?

Absoluut, hoewel het online logopedieconcept relatief nieuw is, zijn er allerlei online hulpmiddelen en ideeën beschikbaar. Hier heb ik veel van opgestoken. Er zijn echt veel mogelijkheden, en ik geloof dat dit een toekomst heeft. Het vergt wat inspanning, maar als je eenmaal de basis hebt gemaakt dan kun je er telkens nieuwe elementen aan toevoegen, zoals afbeeldingen, doelwoorden, woordenschatkaarten of zinnen. Zo kun je hetzelfde spel hergebruiken voor verschillende doelen, wat uiteindelijk efficiënter is.”

Op welk gebied binnen de logopedie focus je je het meest?

“Ik heb affiniteit met vrijwel alle gebieden, maar mijn hart ligt vooral bij kinderen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege ontwikkelingsachterstanden, en op het gebied van autisme en gerelateerde uitdagingen. Op dit moment doe ik ook opdrachten voor een school in het Speciaal Onderwijs (SPO) via Taalreis, dus dat is waar mijn focus nu op ligt. Maar ik ben bekwaam in het behandelen van spraak, taal en alles daartussenin, inclusief tweetaligheid.”

Heb je ook contact met de school zelf en hoe regel je dat met deze afstand?

“Ja, ik heb toevallig straks nog met de Intern Begeleider (IB’er) een afspraak. Dat gaat meestal via Teams. Ik kan natuurlijk niet zomaar binnenlopen, dus we kijken samen naar beschikbare tijden en we plannen dan een gesprek in via Teams. Het is fijn om zo nu en dan met de IB’er contact te hebben.”

Je bent jong en flexibel en bereid om verschillende benaderingen te proberen. Denk je dat deze aanpak voor iedereen geschikt is?

“Ja, ik denk dat je inderdaad flexibel moet zijn en open moet staan voor verschillende mogelijkheden. Ik denk eigenlijk wel dat het voor iedereen haalbaar is. Natuurlijk, als je al lange tijd in het vak zit en sterk overtuigd bent van een specifieke aanpak, kan het wat moeilijker zijn om te veranderen. Er zijn bijvoorbeeld bepaalde technieken zoals ‘prompts’ die ik niet kan toepassen, maar er zijn alternatieve methoden en benaderingen die wel werken. Ik gebruik bijvoorbeeld een ‘bombardement’, iets wat je veel herhaalt, voorleest, uitspreekt, samen oefent, zodat een kind steeds dezelfde klank hoort. Omdat kinderen vaak een koptelefoon op hebben, komen de klanken goed binnen. Het gaat erom flexibel te zijn en te kijken naar wat werkt voor de individuele behoeften van het kind.”

Denk je dat online logopedie een veelbelovende toekomst heeft?

“Ik denk zeker dat online logopedie een succesvolle toekomst heeft. Het tekort aan logopedisten is bekend, en vooral voor spraak- en taalproblemen kan online therapie een goede oplossing zijn.”

In het begin van ons gesprek vertelde je dat je begon te reizen en dat je het werken als logopedist begon te missen. Wat miste je specifiek?

“Vooral de interactie. Ik werk heel graag met kinderen, en hoewel ons vakgebied veel doelgroepen omvat, miste ik vooral het werken met kinderen. Ik heb mijn studie gedaan in logopedie en ik ben gepassioneerd over mijn vak. Als zelfstandig logopedist had ik ook het voordeel van een betere financiële situatie, dat motiveerde me ook om terug te keren. Gelukkig waren er veel mogelijkheden en kan ik nu vijf dagen per week aan de slag.”

Redactie: dit was deel 1 van het verhaal van Lotte. Benieuwd naar deel 2? Dat lees je hier!

Meer informatie over logopedie en zzp-schap? Lees dan verder op onze website: https://educto.nl/werken-met-educto/logopedie

Gerelateerde verhalen

Integreer de thuistalen van meertalige leerlingen
Leestijd: ~ 2 minuten | 21 okt '24
Annet Steenbergen na zeven jaar Studieus: ‘Kwaliteit is key’
Leestijd: ~ 5 minuten | 7 okt '24
NT2 toegelicht
Leestijd: ~ 2 minuten | 19 okt '23

Doe je ook mee?

Werken bij Educto is meer dan alleen een baan. Wij zijn stuk voor stuk enthousiaste ambassadeurs die samen werken aan onze droom: ieder kind vol vertrouwen en stralend naar school! Spreekt jou dit aan? Je bent welkom!