Een kijkje in het leven van een zorgcoördinator
Onze coördinatoren hebben een belangrijke rol voor de scholen, maar wat doet zij eigenlijk allemaal? Dat lees je in dit verhaal.
De zorgcoördinatoren zijn het eerste aanspreekpunt voor scholen namens Educto. Scholen waarmee we al samenwerken zoeken hun op als ze een hulpvraag hebben. Deze hulpvraag moet goed uitgevraagd worden, zodat deze doorgestuurd kan worden naar onze meest geschikte partner. Maar natuurlijk zorgen ze ook voor het eerste contact met ‘nieuwe’ scholen in hun regio. Bij nieuwe scholen vertegenwoordig de coördinatoren onze partner Studieus. Wij koppelen de vraag van de school aan de juiste partner, zodat wij hun leerlingen op de juiste wijze kunnen ondersteunen.

Eerst plannen wij altijd een kennismakingsgesprek in. Bij het kennismakingsgesprek proberen wij altijd zoveel mogelijk over de school te weten te komen. Wat heeft de school nodig? Waar hebben ze behoefte aan? Waar liggen hun hulpvragen? Omdat wij zo’n breed aanbod hebben kunnen wij ons opstellen als sparringpartner. Na zo'n kennismakingsgesprek laten we onze ‘praatplaat’ achter. Hierin staan al onze mogelijkheden genoemd. Dit geeft een goed beeld van wat wij kunnen betekenen. De CO’s zijn daarna nog nodig om de hulpvraag te formuleren en door te sturen naar de juiste partners.

.webp)
De landelijk geldende coropgebieden (regio’s) zijn verdeeld over de CO’s. Angela is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de regio’s Rotterdam, BAR, MVS, CAP/KR, Goeree, HNWB. Daarnaast hebben we in het team Cindy als teamleider sales en Angela die verantwoordelijk is voor de samenwerkingsverbanden.
Wij merken dat er momenten zijn wanneer er veel vraag is, maar ook momenten wanneer dit minder is. Bij subsidieaanvragen proberen wij kort op de bal te zitten. Wij hebben naar aanleiding van de laatste subsidie bijvoorbeeld veel vraag gehad naar specialisten (rekenen, taal, gedrag e.d.).
Na het doorvragen op school over de hulpvraag, kunnen wij een goede inschatting maken bij welke partner wij een deze hulpvraag kunnen neerleggen. De hulpvraag zetten wij dan in het digitale platform en wij wijzen deze ook op het platform toe aan de gekozen partner. De partner bekijkt de hulpvraag en maakt op het platform de offerte aan. Als de partner de offerte gereed heeft, krijgen wij daar automatisch bericht van. Als wij die melding hebben ontvangen, sturen wij deze door naar de school.

Wij zorgen uiteraard tussentijds nog voor een check-up en aan het einde is ook een moment van evaluatie. De hoop is dan natuurlijk dat alle scholen tevreden zijn en ons bij hun volgende hulpvraag weer weten te vinden. Wij letten ook op eventuele subsidies en zorgen ervoor dat deze bij de scholen bekend zijn. We kunnen hierbij ook helpen of adviseren.