Coördinator Angela helpt scholen én trotseert de wereld
Home / Laatste verhalen / Coördinator Angela helpt scholen én trotseert de wereld
Maak Kennis Met - 5 nov. '24 - Leestijd: ~7 min.

Coördinator Angela helpt scholen én trotseert de wereld

5 nov. '24
Leestijd: ~7 min.
Terug naar alle verhalen
Maak Kennis Met
Auteur
Irène Storm
Tekstschrijver & auteur

Sinds 2011 schrijft Irène in opdracht voor websites, tijdschriften, social media en aan informatieve boeken.

Bijdrage
Angela van Bebberen
Regio coördinator

Empathisch, recht door zee, perfectionist, control freak, opkomen voor de underdog, doorzetter, en resultaatgericht.

Maak kennis met Angela van Bebberen: onze coördinator in de regio Rijnmond. Angela spreekt met scholen uit deze regio die een hulpvraag hebben. Daarin is ze transparant en resultaatgericht, en heeft ze hart voor het onderwijs. Maar wist je ook dat Angela het heerlijk vindt om in een camperbus de wereld te verkennen.

Als een van de coördinatoren van Educto gaat Angela in gesprek met scholen, besturen en samenwerkingsverbanden om te horen welke hulpvragen er op scholen zijn. ‘Dat kan een nieuwe school zijn die nog niet bekend is met Educto, of een school die al vaker met Educto heeft gewerkt en graag even wil sparrenover de begeleiding van een groepje kinderen met moeite in bijvoorbeeld de basisvaardigheden. Andere scholen doen een concrete aanvraag, bijvoorbeeld voor shadowbegeleiding van een leerling die op de wachtlijst staat voor het speciaal onderwijs. Als ik achterhaalt heb wat de situatie is, met welke problematiek de leerling te maken heeft en wat de school nodig heeft qua begeleiding, ga ik aan de slag’. 

Dat vraagt van Angela veel kennis over het onderwijs en inzicht in alle vormen van begeleiding die Educto biedt, want als coördinator heeft ze zowel een commerciële als een adviserende rol. ‘Stel dat een groepje kinderen moeite heeft met rekenen, en een school vraagt welke begeleiding ze het beste kunnen inzetten. Dan adviseer ik bijvoorbeeld: om het echt te laten beklijven kiezen wij vaak voor minimaal twee keer 45 minuten directe tijd per week voor een periode van minimaal 10, maar meestal 20 weken.’ Op die manier krijgen scholen een idee van wat nodig is om het doel te bereiken dat ze voor ogen hebben en sluit de begeleiding straks goed aan. Door vooraf heel goed uit te vragen wat een school precies zoekt, is er een grotere kans op een goede match met een begeleider. ‘Ik vraag niet alleen naar de didactische kant of de doelen op sociaal- emotioneel vlak, maar zoek ook naar de kern van de begeleiding: wat is nu eigenlijk het belangrijkste aspect? En wat moet het DNA zijn van de begeleider, om een goede match te krijgen?’ 

Onderwijshart én commercieel

Een van de leukste kanten van haar functie vindt Angela dan ook het diverse contact met scholen, waarbij ze scholen en kinderen helpt met hun hulpvraag. ‘Ik ben zelf ook leerkracht geweest en heb nog steeds een onderwijshart. De manier waarop het onderwijs is ingericht stond me tegen; ik had graag meer tijd gehad voor leerlingen. Vandaar dat ik het onderwijs heb verlaten, maar ik vind het nog steeds leuk om met en voor kinderen te werken.’  

Tegelijkertijd heeft Angela ook een commerciële achtergrond in de ICT, en ook bij zorggroep RIO vervulde ze een commerciële functie. Dat past goed bij Angela, zegt ze zelf, en ook haar collega’s zullen Angela als resultaatgericht omschrijven: daar is ze goed in en ze beleeft er plezier aan. Maar het is de mix die haar zo aantrekt in de functie: ‘Ik vind het mooi om te kijken hoe je die twee kanten – werken in het belang van het kind en een commercieel oogpunt – kunt combineren. Waarbij je de kwaliteit van je diensten hoog houdt en voorop hebt staan dat je kinderen wilt helpen, maar óók gewoon een bedrijf kunt draaien.’  

Die resultaatgerichtheid heeft er altijd al in gezeten bij Angela: tot een paar jaar geleden volleybalde ze namelijk ook op hoog niveau bij Capelle. ‘Voornamelijk als passer loper. Het is heel leuk om op hoog niveau te spelen, maar er zit wel druk op om te presteren. We trainden hard, het was echt wel bikkelen.’ Ze speelde jarenlang op het een na hoogste niveau van Nederland en deelde die wereld met haar vriend Ralph, die voor de Eredivisie uitkwam. Zo was de volleybalsport lange tijd een groot deel van haar leven, en ook daarin vond Angela plezier in het behalen van resultaten.  

Op een andere manier biedt haar werk nu die ruimte. Omdat ze als coördinator van regio Rijnmond “haar eigen winkeltje te draaien heeft”, voelt het als een soort ondernemerschap. Angela: ‘Ik vind het heel prettig om zelf mijn tijd in te kunnen delen en verantwoordelijk te zijn voor mijn omzet. In zorgland is er tegenwoordig veel aan banden gelegd; daarin ligt voor mij de uitdaging om begeleiding toch mogelijk te maken voor kinderen of scholen.’ 

Transparantie

Die uitdaging is groter geworden nu het voor scholen steeds moeilijker wordt om subsidies gebruiken. Angela: ‘De subsidies zijn er nog wel, maar ze zijn lastiger om te vinden en aan te vragen. Daar moet ik scholen steeds meer in ondersteunen. Een andere manier is om het hogerop te zoeken, bij samenwerkingsverbanden en besturen waar meerdere scholen onder vallen. Dat zijn weer hele andere gesprekken, en zo is mijn werk dus heel veelzijdig.’

Welk gesprek Angela ook voert, transparantie en afspraken nakomen staan voor Angela voorop. ‘Mijn kracht is, denk ik, dat mensen weten wat ze aan me hebben. Ik ben heel open, en als ik zeg dat ik iets doe dan doe ik dat ook.’ Dat is niet alleen prettig voor collega’s, maar ook voor scholen. Angela legt duidelijk uit hoe het werkt met het platform van Educto en wat ze kunnen verwachten. Die transparantie komt de relatie ten goede, merkt ze. ‘Ik vind het belangrijk om de verwachting weg te nemen dat scholen denken dat we een begeleider klaar hebben staan zodra zij de hulpvraag neerleggen.

Soms gaat het heel snel: dan leggen we de getekende offerte bij de partner, zoals Studieus, en weet die gelijk iemand. Maar soms duurt het twee maanden. Dat hangt er vanaf hoe specifiek de hulpvraag is. Een NT2 begeleider die met de kinderen leest of aan de woordenschat werkt is vaak snel gevonden, maar er zijn veel minder gediplomeerde NT2 begeleiders beschikbaar die onderwijs ontwikkelen en beleid uitzetten op school. En wanneer je school op een Zeeuws eiland ligt, met beperkte mogelijkheden tot openbaar vervoer, is het natuurlijk ook wat moeilijker om een begeleider te vinden.’ 

Haar andere passie

Voor Angela komt alles samen in haar werk als het lukt om een goede match te vinden voor de school. Of, meer specifiek, voor het kind, in het geval van leerlingen die thuiszitten. ‘Deze kinderen hebben een lange geschiedenis, waardoor ze nu geen onderwijs kunnen genieten op school. Ik vind het dan echt heel mooi als er een goede klik is tussen de begeleider en het kind. En dan bedoel ik vooral een klik op persoonlijk vlak, want die kinderen en hun ouders hebben al genoeg meegemaakt.’  

Het enthousiasme straalt van Angela af wanneer ze over haar werk vertelt, en dat beaamt ze zelf ook: haar werk is een van haar twee passies. De andere? Reizen. Komend voorjaar vertrekt Angela voor drie maanden met een camper richting Oostenrijk, Zwitserland, Slovenië en Kroatië. En dat is niet voor het eerst: een paar jaar geleden reisden ze drie maanden door Australië en Thailand, en gedurende het jaar zoeken ze regelmatig een mooi land op. ‘We hebben net een busje aangeschaft die we ombouwen tot camper. De hoogste en de langste die we konden vinden -een Fiat Ducato- want mijn vriend is 2.04 meter lang, en we wilden graag het comfort van een vast bed in de camper. Ik maak zelf meubeltjes voor in de camper, en het liefst hadden we deze helemaal zelf omgebouwd; maar dat was praktisch niet haalbaar.’ De katten kunnen niet mee, tot Angela’s spijt, maar er komt iemand in huis om voor ze te zorgen.  

Angela kijkt er erg naar uit om straks ook binnen Nederland met de camperbus op stap te gaan. Voor Angela brengen dit soort tripjes een mooie balans in haar leven. Hoe graag ze haar werk ook doet; voor reizen maakt Angela altijd ruimte vrij.

- Angela van Bebberen, Regio coördinator

Empathisch, recht door zee, perfectionist, control freak, opkomen voor de underdog, doorzetter, en resultaatgericht.