Ervaringen van logopediste Eva | Educto

Ervaringen van logopediste Eva

"Mensen helpen zit diepgeworteld in mij"

Leestijd: ~ 5 minuten

In 2003 behaalde Eva van Hensen van Uningen haar logopediediploma en nam ze een logopediepraktijk over in Brabant. Na vijf jaar, waarin ze haar praktijk uitbreidde en personeel in dienst had, begon ze te merken dat het te druk werd. Eva verloor de passie die ze tijdens haar opleiding voelde. Ze besloot haar praktijken te verkopen en te gaan werken in een groothandel en 9 jaar bij de Rabobank als particulier adviseur.…

Onverwachte carrièreswitch

Na de opmerking dat dit toch wel een hele grote wending in haar werkleven moet zijn geweest, antwoordt Eva opgewekt: “Nee hoor, die periode voelde eigenlijk niet zo anders. Het idee van iemand helpen met hun behoeften, dat zag ik als een rode draad. Persoonlijk contact is voor mij altijd belangrijk geweest, hoewel ik de laatste twee jaar bij de bank voornamelijk aan de telefoon werkte, wat niet mijn voorkeur had. Ik wilde een gezicht zien en echt contact maken. De drang om mensen te helpen zat diepgeworteld in mij.”

“Daarom ging ik een opleiding tot vitaliteitscoach volgen en studeerde ook voeding en diëtiek om me te onderscheiden. Ik kon moeilijk werk vinden in deze sector, omdat ik mijn diploma nog niet op zak had. Iemand in mijn omgeving zei: ‘waarom ga je niet gewoon weer eens kijken in de logopedie?’ Maar ja, dat had ik 11 jaar niet gedaan en ik dacht dat het een afgesloten hoofdstuk was. Trouwens wie zat er nou op mij te wachten? Ik vond het gewoon spannend.”

Goed geregeld en fijne begeleiding

“Ik bedacht me wat ik zou willen. Ik wilde in ieder geval niet voor een kleine praktijk werken. Ik wilde niet meer op een eilandje zitten, zoals vroeger. Ik wilde werken met collega's. Ik wilde ook dat het financieel goed geregeld is. Uiteindelijk belandde ik bij Taalreis, partner van Educto. Hoewel ik aanvankelijk wat twijfels had, doordat grotere praktijken in de tijd dat ik mijn eigen praktijk had bekend stonden om ‘broodroof’ van de kleintjes. Maar ik had behoefte aan een grotere organisatie die me kon ondersteunen, dus schreef ik een brief en werd al snel teruggebeld. Ik liep een dagje mee en vond het geweldig. Ik kreeg bij het starten uitstekende begeleiding, wat mijn vertrouwen herstelde. De eerste maand heeft er elke werkdag iemand naast me gezeten van Taalreis. Om mij wegwijs te maken o.a. in het computersysteem en ook om mij weer een beetje dat vertrouwen te geven. De houding richting een cliënt, die zat er gewoon echt nog wel.”

“Mijn ervaring met Taalreis is dat ze een zeer flexibele werkgever zijn die echt meedenken met jou als individu. Ze luisteren naar jouw wensen en proberen die tegemoet te komen. Ik geloof dat dit van groot belang is. Ondanks dat we elkaar niet vaak zien, heerst er een goede sfeer tussen collega's. Aansluitend op een overleg ga ik bijvoorbeeld wel eens uit eten met een aantal collega’s uit de regio. Daarnaast kan ik niet genoeg benadrukken hoe goed de begeleiding is, zoals ik aan het begin al noemde.”

“Tegenwoordig werk ik ook als pre-verbaal logopediste, die afwisseling vind ik echt heerlijk. Het is ook zo fijn om die korte lijntjes met school te hebben. Ik heb bijna dagelijks contact met de Intern Begeleider en leerkrachten, waardoor we snel kunnen schakelen en elkaar ondersteunen. Dit is een enorme meerwaarde van werken op school.”

Werken met meertalige kinderen

“Mijn opdracht voor Taalreis doe ik op OBS De Peperklip in Schiedam, dat is een school met veel meertalige kinderen. Het taalniveau in het Nederlands is bij veel kinderen onvoldoende om goed mee te komen in de klas. Dit komt niet alleen door een ‘blootstellingsachterstand’ aan de Nederlandse taal, maar het gaat ook echt om kinderen met een TOS, een forse articulatiestoornis of algehele achterstand in de ontwikkeling.

“De school richt zich sterk op het begeleiden van deze kinderen binnen het reguliere onderwijs, wat betekent dat er weinig doorstroom is naar speciaal onderwijs. Het mooie van deze school is dat ze vertrouwen hebben in wat ik doe. Ik krijg hierdoor veel vrijheden. Voor de kinderen is het fijn om een vertrouwd gezicht te hebben. Ik vind het ’s ochtends heerlijk om het schoolplein op te lopen en enthousiast begroet te worden door de kinderen die op het plein spelen en vragen wanneer zij nou eens mee mogen. Door het beetje extra aandacht dat kinderen krijgen als ze opgehaald worden uit de klas voelen ze zich gezien denk ik. En wie wil dat nou niet? Bijkomend voordeel, ze leren ook nog beter om zichzelf te uiten en te communiceren met hun omgeving.”

“Zo was er ook een Pools jongetje waar ik me best zorgen over maakte. Hij viel in de kleuterklas uit op articulatie op taal. Hij was slecht verstaanbaar en ging naar een 2+ klas, omdat hij gewoon niet klaar was voor groep 3. Samen met ouders en school heb ik gekeken wat we het beste voor hem konden betekenen. De lijntjes zijn zo kort, dat maakt het fijn. Hij zit nu op een school waar zij de hulp kunnen bieden die hij op dit moment nodig heeft.”

Logopedist op school

“Ik zou logopedisten willen aanmoedigen om te overwegen op school kinderen te gaan helpen, dit is een laagdrempelige manier. Ik zou iedereen aanmoedigen om het te doen. Er zijn weinig logopedisten. Overal staan kinderen op lange wachtlijsten. Als je gewoon een goede klik hebt met de intern begeleider van school dan kan je veel gedaan krijgen in het belang van kinderen.”

Toekomstvoorspelling voor logopedie

De toekomst of trends in de logopedie is niet iets waar Eva zich in het bijzonder op richt. “Ik richt me graag op het heden en ben niet altijd bezig met verre toekomstvoorspellingen. Hoewel ik niet volledig op de hoogte ben van de ontwikkelingen in het onderwijs, heb ik wel eens gesproken met een collega over de mogelijkheid van online behandelingen. Dit zou in sommige gevallen kunnen, maar ik hecht waarde aan het fysieke aspect, vooral bij taalontwikkeling. Het aanraken van objecten, zoals een liniaal, kan belangrijk zijn om taal op een dieper niveau te begrijpen. Communicatie met kinderen vereist vaak persoonlijk contact en non-verbale interactie, wat volgens mij moeilijk te vervangen is door schermcommunicatie.”

Blijven ontwikkelen en vrij voelen

“Mijn belangrijkste doel is mezelf blijven ontwikkelen als logopedist. Als zzp'er heb ik de luxe om mijn eigen keuzes te maken als het gaat om bijscholing en welke richting ik wil verkennen. Ik hoef niet bij anderen toestemming te vragen of mijn hand op te houden. Ik heb geen praktijk waarbij ik moet voldoen aan de regelgeving van zorgverzekeraars. Ik voel me vrij. Hoewel ik niet uitsluit dat ik op de lange termijn weer een eigen praktijk zou willen opzetten, maar momenteel ben ik erg tevreden met mijn huidige situatie. Het is fijn om de vrijheid te hebben om mijn eigen pad te bepalen en te genieten van wat ik doe.”

Meer informatie over logopedie en zzp-schap? Lees dan eens hier verder op onze website: https://educto.nl/werken-met-educto/logopedie

Gerelateerde verhalen

Impact op kinderen met dyslexie
Leestijd: ~ 3 minuten | 22 mei '23
Remedial Teaching - onderwijsondersteunendpersoneel
Leestijd: ~ 2 minuten | 1 mei '23
Kansenongelijkheid bedreigt het onderwijs
Leestijd: ~ 2 minuten | 21 mei '23

Doe je ook mee?

Werken bij Educto is meer dan alleen een baan. Wij zijn stuk voor stuk enthousiaste ambassadeurs die samen werken aan onze droom: ieder kind vol vertrouwen en stralend naar school! Spreekt jou dit aan? Je bent welkom!