Logopedist Anne over auditieve vaardigheden
Home / Laatste verhalen / Logopedist Anne over auditieve vaardigheden
NT2, spraak- & stemontwikkeling - 24 nov. '23 - Leestijd: ~7 min.

Logopedist Anne over auditieve vaardigheden

24 nov. '23
Leestijd: ~7 min.
Terug naar alle verhalen
NT2, spraak- & stemontwikkeling
Auteur
Lars van Vugt
Communicatie adviseur

Mensen in beweging krijgen door creativiteit!

Bijdrage
Anne Theunissen-Wouters
Teamleider en logopedist Taalreis

Al sinds 2013 voor Taalreis logopedist en later hoofdbehandelaar.

Om te laten zien welk verschil wij kunnen maken voor een leerling, in dit geval met auditieve vaardigheden, benaderden wij onze partner Taalreis, die zich bezighoudt met logopediebehandelingen. Collega Anne Theunissen-Wouters van Taalreis vertelt hoe zij out of the box denkt om leerlingen een stapje verder te helpen en neemt ons mee in haar ervaring uit de praktijk.

Welke begeleiding is jou echt bijgebleven?

‘Ik heb een meisje behandeld in groep 6. Zij komt uit Syrië. Op school was eerst de gedachte dat zij problemen had met taal. Maar uiteindelijk bleken haar auditieve vaardigheden niet goed ontwikkeld te zijn. En dat had ook effect op haar spelling. Het is heel mooi dat wij haar een stapje vooruit hebben kunnen helpen zodat zij niet alleen betere resultaten haalde, maar vooral omdat zij meer zelfvertrouwen kreeg. Bij meertaligheid wordt vaak gedacht dat de oorsprong van de problemen op taalgebied ligt, maar als logopedist merk je soms dat fouten niet passen bij de moedertaal. Vaak is er dan meer aan de hand.

Als er sprake is van moeite met de auditieve vaardigheden worden de kenmerken van klanken minder goed waargenomen en verwerkt. Dit levert vervolgens vaak problemen op in het koppelen van de klank aan de schrijfwijze. Hierdoor is het aanleren van spellingsregels vaak ook moeilijker. Deze kinderen kunnen bijvoorbeeld het verschil tussen harde/zachte en korte/lange klanken minder goed waarnemen. Het was fijn om dit meisje daarbij te kunnen ondersteunen,’ vertelt Anne.

Heb je tips voor scholen?

‘Denk out-of-the-box. Kinderen hebben bijvoorbeeld op jonge leeftijd snottebellen en zeker in het winterseizoen vaak gecombineerd met hoestklachten. Soms is het toch goed een extra oogje in het zeil te houden. Als bij een kind naast snottebellen, veel hoesten ook bijvoorbeeld vaak zijn of haar mond open hangt. En je bovendien het idee hebt dat het verschil tussen korte en lange klanken niet goed wordt opgepikt. Dan kan het goed zijn om het gehoor eens te laten testen.’

‘Ook is het goed om als logopedisten meer samen op te trekken met leerkrachten. Welke terminologie gebruiken we? Gaan leerkrachten in de onderbouw en bovenbouw hetzelfde om met klanken? Meer kennis en kunde over auditieve vaardigheden is van belang. Wij sluiten aan bij het lesprogramma op school. School kijkt vaak twee dimensioneel naar auditieve vaardigheden. Mijn advies is om echt de dimensie voelen toe te voegen. Laat zien wat er gebeurt als je praat en voel dan ook. Bijvoorbeeld aan je keel. Zodat je voelt waar klanken gemaakt worden.’

Fonologische spraakstoornis ‘tonijn’ i.p.v. ‘konijn’

‘Naarmate ze ouder worden leren kinderen stap voor stap verschillende klanken correct uit te spreken. Als kinderen bepaalde klanken in woorden structureel vervangen door een andere klank, dan kunnen we spreken van een fonologische articulatiestoornis, een fonologisch spraakprobleem. Dit betekent bijvoorbeeld dat het kind klanken weglaat of omwisselt, zoals ‘tonijn’ zeggen in plaats van ‘konijn’. ‘Tijdens de logopedie helpen we het kind de juiste klanken te leren uitspreken en klanken die het kind nog niet kent aan te leren.

Opmerkelijk is dat kinderen met een fonologische stoornis de klanken in hun hoofd wel goed denken te zeggen, maar dat het er anders uitkomt. Dit maakt dat deze kinderen vaak ook meer moeite hebben met de auditieve vaardigheden. Sommige kinderen pakken dit met wat hulp voldoende op. Er is echter ook bewezen dat bij dyslexie de fonologische vaardigheden een onderliggend probleem kunnen zijn. Het blijft bijzonder om te zien hoe wij een verschil kunnen maken.’

Op zoek naar inspiratie?

Op zoek naar meer uitleg of creatieve ideeën? Neem eens een kijkje op het YouTube kanaal van Anne. Anne startte met dit YouTube kanaal om ouders met Nederlands als tweede taal te bereiken en betrekken. Maar ook voor scholen vind je er nuttige tips en leuke invullingen voor een les.

- Anne Theunissen-Wouters, Teamleider en logopedist Taalreis

Al sinds 2013 voor Taalreis logopedist en later hoofdbehandelaar.