Vertelvaardigheden

Sommige kinderen komen niet altijd uit hun woorden als ze iets willen vertellen. Ze geven vaak minder relevante informatie en geven deze informatie vaak chaotisch of juist te gedetailleerd. De kinderen springen tijdens het vertellen van hun verhaal vaak van de hak op de tak, waardoor ze minder of niet goed te volgen zijn. De woordenschat en zinsbouw zijn vaak wel voldoende ontwikkeld, maar de communicatie verloopt vaak niet optimaal. Deze vertelvaardigheden zijn echter wel erg belangrijk voor de ontwikkeling van de taal. Kinderen leren door goede vertelvaardigheden niet alleen zelf verhalen beter begrijpen maar zijn hierdoor ook in staat verhalen buiten het hier-en-nu te vertellen. Daarnaast leren kinderen door de ontwikkeling van vertelvaardigheden het verleden en heden beter van elkaar te onderscheiden. Ook zijn vertelvaardigheden zeer belangrijk voor de ouder-kind interactie en de emotionele ontwikkeling. Tot slot is uit onderzoek gebleken dat de ontwikkeling van de vertelvaardigheden een positieve invloed hebben op de beginnende geletterdheid, het leren lezen en daarmee ook de schoolse taalvaardigheden.

Vertaalvaardigheden via Educto

We richten binnen dit arrangement op het verbeteren van de communicatie van een kind met de omgeving. De vertelvaardigheden hebben een belangrijke plaats in de communicatie en voor de logopedisten komt dit dagelijks aan de orde. Ook zij ervaren de grote verschillen qua niveau tussen de kinderen op de basisschool en proberen door middel van het geven van logopedische behandelingen deze kinderen te helpen.

Inzet van begeleiding

Dit product heeft als doel de ontwikkeling van de vertelvaardigheden van alle kinderen in de basisschoolleeftijd te stimuleren. Er wordt hierbij aangesloten bij de thema’s/methode die behandeld worden in de groep, zodat er contextgericht geleerd kan worden. Aan de hand van rollenspellen, denk stimulerende gespreksmethodieken, logische reeksen, schermspellen en andere opdrachten zullen de vertelvaardigheden spelenderwijs geoefend worden. De extra begeleiding gericht op het ontwikkelen van de vertelvaardigheden kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden. De volgende doelen staan centraal:

  • Het kind houdt rekening met de voorkennis van de luisteraar.

  • Het kind houdt rekening met persoon, plaats en tijd in het verhaal.

  • Het kind houdt tijdens het vertellen een rode lijn vast, waardoor er structuur in het verhaal is en het verhaal logisch en duidelijk is voor de luisteraar.

  • Het kind vertelt de kern van het verhaal.

  • Het kind vertelt het einde van het verhaal en geeft verbaal aan dat het verhaal is afgerond.

  • Het kind geeft een oorzakelijk verband aan tussen twee aspecten binnen het verhaal en maakt hierbij gebruik van voegwoorden (conjunctie).

  • Het kind verwijst naar een ander woord uit de context.

Voor wie?

Om grote groepen kinderen met achterstanden te kunnen helpen richten we op de ontwikkeling van de vertelvaardigheden voor alle kinderen in de basisschoolleeftijd. De begeleiding vindt individueel of in groepjes van 4 tot 6 kinderen onder of na schooltijd plaats.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan!

Download hieronder de gratis brochure.

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan altijd voor je klaar. Neem gerust contact op met een van onze medewerkers of vul het contact formulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Angela van Bebberen

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen. Deel jij ook je ervaring?

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag