SELF-arrangement

Leerkrachttekorten, lockdowns en overvolle klassen (én jeugd-GGZ); het zijn allemaal geen ideale omstandigheden voor een kind. Op dit moment zijn er om die reden ook meer kinderen dan ooit die niet lekker in hun vel zitten, waardoor zij niet optimaal tot leren en ontwikkeling komen. Een overduidelijk voorbeeld hiervan is te zien in kinderen die externaliserende gedragsproblematiek hebben ontwikkeld, maar de negatieve gevolgen van de huidige situatie in het onderwijs beperken zich niet alleen tot deze groep.

SELF via Educto

Deze hulpvraag wordt samen met de begeleider geformuleerd en vormt daarna de basis van het begeleidingsplan. Belangrijk hierbij is dat het in essentie niet gaat om het oplossen van een probleem, maar om het ontwikkelen van een vaardigheid die de leerling nog niet eerder (aan)geleerd heeft. Daarnaast is het onderliggende concept bij alle hulpvragen altijd het ‘leren leren’, waarin de zorgaanbieder gespecialiseerd is. Aan de hand van de hulpvraag en het bijbehorende doel gaan de leerling en begeleider samen aan het werk om de gewenste vaardigheden aan te leren en het doel te bereiken. Samen maken we leren (weer) mogelijk!

De aard van het doel kan, mede doordat deze bepaald worden door de leerling zelf, erg uiteenlopen. Denk hierbij aan doelen zoals: “Ik wil leren om te gaan met mijn boze buien” of “ik wil mijn vinger durven op te steken in de klas”. Het behalen van deze doelen zorgt voor een betere leerontwikkeling.

Om een goede start te maken aan het arrangement en informatie te vergaren over de situatie van de leerling, wordt eerst een gesprek gepland met de intern begeleider, leerkracht van de leerling en eventueel de ouders van de leerling (afhankelijk van de hulpvraag en de betrokkenheid van ouders). Vervolgens volgt er een uitgebreide kennismaking met de leerling, waarbij wordt gekeken naar een wederzijdse klik en de hulpvraag/vragen van deze leerling. Wanneer zowel de begeleider als de leerling vertrouwen in elkaar en een klik met elkaar hebben, zal het SELF-arrangement van start gaan. In een klein aantal sessies zullen zij samen werken aan het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om het gestelde doel te bereiken.

Inzet van begeleiding

  • Kortdurende ondersteuning op sociaal emotioneel gebied, individueel of in kleine groepen (afhankelijk van de specifieke hulpvraag), voor basisscholen en middelbare scholen.

  • Maatwerk trajecten van verschillende tijdsduur: van 3 tot 10 sessies.

  • Kan ook per dag(deel) ingekocht worden.

  • Werken aan doelen afgestemd met de leerling.

  • Doelgerichte begeleiding door het schrijven van een kort begeleidingsplan.

  • Inzichtelijke vooruitgang door het schrijven van een evaluatieverslag met daarin gerichte adviezen voor het kind, thuis en op school.

  • Duidelijke en directe communicatie met ouders en school door het gebruik van Schriftje.

Voor wie?

Deze trajecten zijn bedoeld voor leerlingen met uitdagingen op het sociaal emotionele vlak, die grote invloed hebben op de dagelijkse verrichtingen van het kind. Hier vallen leerlingen met externaliserende gedragsproblematiek onder, maar ook erg timide en onzekere leerlingen of leerlingen die op de een of andere onverklaarbare manier niet tot hun optimale ontwikkeling komen.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan!

Download hieronder de gratis brochure.

Download brochure: 'SELF-arrangement'

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan altijd voor je klaar. Neem gerust contact op met een van onze medewerkers of vul het contact formulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Valery Hoek

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen. Deel jij ook je ervaring?

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag