Gamification - Een uniek dyslexie behandelprogramma

Gamification

Een uniek dyslexie behandelprogramma van een van onze partners. Dit programma is als zorgversie, schoolversie maar ook als individueel oefenprogramma beschikbaar. Het spel is ontwikkeld in samenwerking met prof. dr. Harold Bekkering (hoogleraar sociaal-cognitieve neurowetenschappen aan het Donders Instituut voor Hersenen, Cognitie en Gedrag van de Radboud Universiteit Nijmegen). De behandelprincipes die in het programma aan bod komen, zijn gebaseerd op (recentelijke) wetenschappelijke inzichten en op basis van onze jarenlange praktijkervaring.

Gamification bij Educto

Iedere leerling speelt in een eigen game wereld waarin met een eigen gekozen karakter (avator) op je laptop, vaste computer of gewoon op je smartphone in het avontuur kan beginnen. Voor de leerling is een eigen gamewereld ontwikkeld. Bij de start van de game kiest de leerling een eigen karakter (avatar). Hiermee begint het avontuur, de leerling is hierin een jonge en vooral dappere krijger, oefent spellen, lezen en schrijven door middel van Gamification.

Het spel werkt als volgt. Door goed samen te werken kan de leerling in het dorp problemen oplossen die de dorpsbewoners met elkaar hebben. Dit doen ze door het verzamelen van materialen en gereedschappen. Deze materialen of onderdelen die de dorpsbewoners verzamelen zijn nodig om iets te kunnen bouwen. Je kan iets verzamelen door iets te doen: namelijk minigames spelen! Deze minigames zijn de huiswerkopdrachten die de oefenpartner of vanuit de behandeling door de behandelaar voor jou worden klaargezet.

Hoe harder de leerling werkt des te meer kan er verzameld worden en zal er steeds een onderdeel van de game wereld opengaan.

Het spelen van mini-games kost energie. Hierdoor kan de leerling niet eindeloos spelen. Per dag krijgt het karakter van de leerling weer nieuwe energie. Het is van belang dat er iedere dag geoefend wordt, dit wordt ook gestimuleerd vanuit het programma.

Inzet van begeleiding

De zorgversie bestaat uit een vijftal modules, met elk hun eigen mini-games. De modules zijn: fonologie, lezen, spelling, psycho-educatie, eigen doelen en motivatie. In de onderwijsversie (verkrijgbaar via een schoollicentie) zit fonologie verwerkt in de spellingsopdrachten en kent geen aparte psych-educatie en motivatie modules.

Voor wie?

De school en ouders kunnen de vorderingen van de leerling(en) steeds volgen. In een beveiligde omgeving kan je de hele voortgang terugvinden in een overzichtelijk dashboard. In de zorgversie kan in dit portaal ook contact opgenomen worden met de behandelaar.

Er wordt gebruik gemaakt van een online portaal voor zowel ouders als school. Dit is een beveiligde omgeving waarin alle relevante informatie over, van, voor de behandeling van de leerling staat. Dat geeft een duidelijk overzicht. Verder is het mogelijk om via deze weg contact met elkaar op te nemen. Met het online portaal staan alle gegevens beveiligd opgeslagen en wordt de samenwerking tussen ouders en de behandelaar beter.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan! Download de brochure.

Download brochure: 'Gamification'

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan voor je klaar. Neem contact op met een van onze collega's of vul het contactformulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Simone van Bentum

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger
Verzenden

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen.

Gerelateerde verhalen

Beweging en rekenen: een goede combinatie
Leestijd: ~ 2 minuten | 30 dec '23
Creatief in het versterken van de basisvaardigheden
Leestijd: ~ 5 minuten | 19 dec '24
Eerst tekenen, dan rekenen
Leestijd: ~ 2 minuten | 27 dec '24

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag