Kind ontwikkeling

Laat peuters ‘peuteren’

clock

15 augustus, 2016

Folder

Kind ontwikkeling

comment

0 reactie

Er lijkt steeds meer focus te zijn voor het eerder leren lezen, schrijven en rekenen. Eigenlijk zouden ouders en beleidsmakers dat al willen beginnen als kinderen pas drie jaar oud zijn. In een stuk in het NRC legt Eugénie de Bresser, directeur van een kinderopvangorganisatie, uit waarom dat zo’n slecht idee is. Niet alleen geeft het steeds meer druk in de opvang van peuters ook sluit het niet aan bij de ontwikkeling van het peuterbrein.

Educatieve programma’s

In de kinderopvang warden educatieve programma’s gebruikt. Eugénie de Bresser geeft aan dat er steeds steeds meer ‘onderwijsachtige’ elementen insluipen. Ze legt uit: “De grootste risico’s van ‘kinderopvang als onderwijs’ zitten naar mijn mening in twee aspecten: het accent op de cognitieve vaardigheden zoals rekenen en taal en de toenemende vraag om de toetsing daarvan.” Het brein van peuters en kleuters is nog niet toe aan het leren van cognitieve vaardigheden volgens neurowetenschappers.

Wetenschappelijk ontstaat er steeds meer duidelijkheid over waar het peuterbrein dan wel aan toe is. Volgens De Bresser “Is op die leeftijd het kind vooral ontvankelijk voor het leren van zogenoemde executieve vaardigheden, zoals concentreren, vasthouden van aandacht, plannen en het weerstaan van verleidingen. In de dagelijkse praktijk worden ze vaak samengevat als ‘zelfsturing’.”

Ook in ons stuk over de Van mijlpaal tot mijlpaal: de ontwikkeling van je kind gaven we aan dat de mate waarin een kind in staat is tot zelfsturing essentieel is voor schoolprestaties op latere leeftijd.

Daarnaast verwachten ouders en instanties toetsing van de resultaten, met alle risico’s van dien. Er zit dan ook veel in de opmerking van De Bresser dat met toetsing het vrije spel van de peuter en kleuter verstoord wordt. “Ook hier is sprake van voortschrijdend inzicht vanuit de wetenschap,” besluit ze. “Voorwaarde voor leren bij peuters en kleuters is namelijk dat het ‘spelgestuurd’ moet zijn. Dat betekent met een positieve emotie, met eigen aanpassingsmogelijkheden en vooral met plezier. Dat moet je niet verstoren met toetsen of een druk op resultaten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, ik ontvang graag nieuws over trends in leerontwikkelingen

Volg ons op

Onze zorgpartners

Copyright Educto 2019 | sitemap

Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close