Onderzoeken

Geplande geboorte gelinkt aan slechtere leerontwikkeling bij kinderen

clock

9 november, 2016

Folder

Onderzoeken

comment

0 reactie

Een Australische studie vindt een verband tussen geplande geboortes vóór 39 weken zwangerschap en een verhoogd risico op een slechtere leerontwikkeling bij het kind op schoolgaande leeftijd. Baby’s geboren vóór 39 weken, via ofwel een keizersnede of het inleiden van de bevalling, lopen een groter risico op het ontwikkelen van leerproblemen. Dat suggereert nieuw Australisch onderzoek.

Elke week eerder verhoogt het risico

In een studie, geleid door onderzoekers van de Universiteit van Sydney en gepubliceerd in het internationale tijdschrift Pediatrics, is een verband gevonden tussen geplande geboorte en een slechte leerontwikkeling.Elke week die een baby gepland geboren wordt voor de optimale geboortedatum verhoogd dat risico, aldus senior auteur, Associate Professor Natasha Nassar.

Geplande geboorten zijn geboorten waar een weloverwogen beslissing wordt genomen, door de arts en/of ouders, om een baby eerder te laten komen. Dus voor de ideale tijd van een zwangerschapsduur van 39-40 weken. De meeste worden uitgevoerd om de veiligheid van de moeder en de baby te garanderen. Maar de studie trekt praktijk van een geplande geboorte in twijfel, wanneer deze niet om die reden noodzakelijk is.

Het onderzoek

De onderzoekers beoordeelden de ontwikkeling van meer dan 150.000 kinderen met behulp van het Australische Early Development Census instrument in vijf categorieën:

  1. Lichamelijke gezondheid en welzijn.
  2. Taal en cognitie.
  3. Sociale competentie.
  4. Emotionele rijpheid.
  5. Algemene kennis en communicatie.

Degenen die in de onderste 10 procent scoorden op twee of meer categorieën werden geclassificeerd als ‘ontwikkeling hoog risico’.

Risico 26% hoger

Het risico om in de groep ‘ontwikkeling hoog risico’ te komen blijkt voor kinderen die met 37 weken zwangerschap zijn geboren 26% hoger te zijn dan voor kinderen die vaginaal geboren zijn na een spontane bevalling.

Dit risico verlaagt tot 13% voor baby’s geboren met 38 weken. En dit was rekening houdend met andere factoren zoals lagere leeftijd van de moeder, roken van de moeder en de sociaal-economische achterstand.

De associatie tussen vroeg geboren zijn en slechtere (leer)ontwikkeling is goed bekend. Dit wordt nog verergerd in het geval van geplande geboorte, zegt Associate Prof Nassar. “Het is het gecombineerde risico van de interventiemaatregelen en vóór de uitgerekende datum worden geboren’ zegt ze.

Ze zegt ook dat het vertragen van de geboorte met een of twee weken, wanneer er geen andere risicofactoren voor de baby en/of moeder zijn, een enorm verschil kan maken voor het kind op schoolleeftijd.

Jason Bentley van het Menzies Centre for Health Policy, die de studie leidde, is van mening dat er een dringende behoefte is aan strategieën om te informeren over verstandiger klinische besluitvorming over de timing van de geplande geboorte.

“Wanneer de bevalling spontaan begint voor 39 weken of geplande geboorte onvermijdelijk is, is het belangrijk dat er geschikte begeleiding en steun in de vroege kinderjaren voor dergelijke mogelijk kwetsbare kinderen zijn”, aldus Bentley.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ja, ik ontvang graag nieuws over trends in leerontwikkelingen

Volg ons op

Onze zorgpartners

Copyright Educto 2019 | sitemap

Deze website gebruikt alleen functionele en analyse cookies. meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close