Recente sociaal-emotionele ontwikkelingen
Home / Laatste verhalen / Recente sociaal-emotionele ontwikkelingen
Actueel - 30 jan. '25 - Leestijd: ~7 min.

Recente sociaal-emotionele ontwikkelingen

30 jan. '25
Leestijd: ~7 min.
Terug naar alle verhalen
Actueel
Sociaal-emotioneel
Auteur
Lars van Vugt
Communicatie adviseur

Mensen in beweging krijgen door creativiteit!

Gerelateerde arrangementen
Shadow op Maat
Thuiszitter op Maat
Overbruggingsarrangement

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen. Uit recente onderzoeken blijkt dat externe factoren, zoals de coronaperiode, een significante invloed hebben gehad op deze ontwikkeling. Tegelijkertijd groeit de erkenning voor het belang van sociaal-emotioneel leren (SEL) binnen het onderwijs. Wat zijn de nieuwste inzichten op dit gebied en hoe spelen wij hier met onze arrangementen op in?

Invloed van de coronaperiode op de sociaal-emotionele ontwikkeling

Uit een recente studie blijkt dat baby's die tijdens de coronapandemie geboren zijn, een tragere sociaal-emotionele ontwikkeling doormaken. Dit kan invloed hebben op hun latere interacties en emotionele welzijn. Het gebrek aan sociale prikkels en minder interactie met leeftijdsgenoten hebben geleid tot een vertraagde ontwikkeling van sociale vaardigheden (Bron: NOS). Daarnaast zien we bij oudere kinderen dat sociale vaardigheden en emotioneel welzijn onder druk hebben gestaan door langdurige lockdowns en thuisonderwijs. Kinderen moesten zich aanpassen aan nieuwe leeromgevingen, wat leidde tot verhoogde stress en onzekerheid bij sommige leerlingen. Dit onderstreept de noodzaak van extra aandacht voor sociaal-emotionele ondersteuning binnen het onderwijs.

Groeiend belang van sociaal-emotioneel leren (SEL) in het onderwijs

Er is een groeiende erkenning van het belang van sociaal-emotioneel leren (SEL) in het onderwijs. SEL-programma’s richten zich op vaardigheden zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociale bewustzijn, relatievaardigheden en verantwoord beslissingen nemen. Uit onderzoek blijkt dat deze programma’s niet alleen bijdragen aan het welzijn van leerlingen, maar ook aan betere academische prestaties (Bron: Onderwijskennis). In de leeftijd van 6 tot 10 jaar worden kinderen steeds gevoeliger voor de meningen van anderen en ontwikkelen ze een eigen mening. Ze leren nadenken voordat ze handelen en krijgen meer controle over hun emoties en gedrag. Dit legt de basis voor het omgaan met sociale relaties en het ontwikkelen van empathie. (Bron: NJI)

Hoe Educto leerlingeondersteunt

Bij Educto spelen we in op deze recente inzichten en bieden we gerichte ondersteuning voor kinderen die vastlopen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Via Thuiszitter op Maat en Shadow op Maat zorgen we ervoor dat kinderen de begeleiding krijgen die ze nodig hebben om weer vol vertrouwen deel te nemen aan onderwijs.

  • Thuiszitter op Maat richt zich op kinderen die door uiteenlopende redenen niet meer naar school gaan. We bieden een persoonlijke en stapsgewijze aanpak om hen te helpen opnieuw aansluiting te vinden bij het onderwijs en hun sociaal-emotionele vaardigheden te versterken.

  • Shadow op Maat biedt ondersteuning binnen de klas door middel van een persoonlijke begeleider die helpt bij het reguleren van emoties en het opbouwen van sociale interacties. Dit helpt kinderen om zich veiliger en zekerder te voelen in de schoolomgeving.

Een toekomst vol mogelijkheden

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is een essentieel aspect van hun welzijn en toekomstige succes. Door in te zetten op maatwerk en innovatieve ondersteuningsvormen zoals ‘Thuiszitter op Maat’ en ‘Shadow op Maat’, biedt Educto de juiste begeleiding voor kinderen die extra hulp nodig hebben.

Wil je meer weten over hoe wij kinderen helpen op sociaal-emotioneel gebied? Neem contact met ons op en ontdek wat wij voor jouw kind kunnen betekenen.

- ,