Meer- & anderstaligheid

Taalachterstand. Geen nieuw begrip in de onderwijswereld, maar door de pandemie weer veelvuldig een onderwerp van gesprek. Het oplossen? Dat is lastig. Steeds meer kinderen hebben (al dan niet door meertaligheid) een taalachterstand en de omstandigheden van de afgelopen jaren hebben hier weinig goeds in betekend. Met name qua woordenschat en taalbegrip zijn er grote verschillen tussen kinderen, terwijl deze onderdelen de basis vormen voor taal.

Meer- & anderstaligheid bij Educto

De woordenschat en het taalbegrip ontwikkelen zich meestal hand in hand en beïnvloeden elkaar wederzijds. Enerzijds stimuleert een groeiende woordenschat het taalbegrip. Met meer woorden kan je namelijk meer zinnen en meer soorten zinnen begrijpen en produceren. Omgekeerd stimuleert het taalbegrip de toename van de woorden die daarin naar voren komen, geleerd kunnen worden. Een rijke woordenschat zorgt voor een goed taalbegrip. Hiervoor is echter wel een rijke taalomgeving nodig en daar groeit niet ieder kind in op. Kinderen zijn in de periode van lockdown nog sterker dan voorheen afhankelijk geworden van de thuisomstandigheden en die zijn niet voor ieder kind ideaal.

Dit product heeft als doel de passieve en actieve woordenschat van kinderen in de basisschoolleeftijd uit te breiden en tevens het taalbegrip te verbeteren. Er wordt hierbij aangesloten bij de thema's/methodes die behandeld worden in de klas, zodat er contextgericht geleerd kan worden. Daarnaast wordt er in de begeleiding aangesloten bij de belevingswereld van het kind. Aan de hand van onder andere praatplaten, rollenspellen, denkstimulerende gespreksmethodieken, interactief voorlezen, schermspellen en andere opdrachten, zal er spelenderwijs geoefend worden. De extra begeleiding gericht op het uitbreiden van de woordenschat en het verbeteren van het taalbegrip kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden.

Inzet begeleiding bij meer & -anderstaligheid

  • De woordenschat van het kind wordt zowel passief als actief binnen een betekenis gerelateerde context uitgebreid

  • Het kind kan de aandacht richten en gedurende langere tijd vasthouden

  • Het kind begrijpt diverse voorzetsels

  • Het kind voert opdrachten uit bestaande uit meerdere elementen

  • Het kind kent begrippen die afmeting/grootte, richting/plaats/positie, aantal/hoeveelheid en overeenkomst/verschil uitdrukken

Voor wie?

Dit is bedoeld voor leerlingen van groep 3 tot en met 8.

Meer weten?

Rustig nalezen? Dat kan, download hiervoor gratis de brochure.

Download de brochure: Meer- & Anderstaligheid

De mogelijkheden bespreken?

Of je nou op zoek bent naar een specifieke oplossing of je gewoon wilt weten wat de mogelijkheden zijn. Wij staan altijd voor je klaar. Neem gerust contact op met een van onze medewerkers of vul het contact formulier in en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Angela van Bebberen

Coördinator

info@educto.nl
078 790 00 53
School
Ouder/verzorger

Quotes

Deze mooie reacties hebben wij ontvangen. Deel jij ook je ervaring?

Wij denken graag met je mee

Heb je vragen? Laat het ons weten. Wij helpen jou en daarmee de leerlingen op jouw school graag.
Bel mij terug

Stel een vraag